Over datafjellet og løvefjellet til høyfjellet med delfiner (07.01.2020)

Written by Snilen (Lars)

Start point Maspalomas (30m)
Endpoint Palmitos park (350m)
Ascents Alta montana (621m) 07.01.2020 09:00

Ruslet langs vei 503 fra turistghettoen syd på øya, over Montana la Data(datafjellet) og Monte Leon(løvefjellet) til Monte Alto(høyfjellet) På datafjellet var en eldre landsby med diverse tilbud. På løvefjellet var det endel luksuspalasser og endel halvferdige, forlatte prosjekter. På En drøy mil var det opp. Like før toppen kom 3 syklister fra Tønsberg opp på siden av meg, her var visst andre nordmenn. En drøy kilometer før toppen snudde de. Det stod et skilt på utenlandsk der, et sprog de nok behersket bedre enn meg. De forsto muligens hva som sto på skiltet og snudde, men jeg skjønte det på ingen måte og ruslet videre. Det var en et hjulspor frem til en installasjon rett nedenfor toppen, sannsynligvis et vannreservoar. Selve toppunktet var ikke markert, noe jeg selvfølgelig måtte gjøre noe med. Her har det nok ikke vært nordmenn før.

På toppen var det stille og fint, bare noen lyder fra delfinene som hoppet rundt på Palmitos park, en dyrepark rett under fjellet. Jeg studerte skrenten ned mot dyreparken og tenkte at det hadde vært gøy å ta seg ned her. Det så så absolutt mulig ut. Ca 300 meter var det ned til parken, både vertikalt og horisontalt. Fra toppen fant jeg en kløft der det gikk an å klyve ned rett sørvest for toppunktet. Så litt siksak ned til vei 503, som jeg fulgte et kort stykke sydover før jeg gløv ned en bratt kløft ned til dyreparken. Planen var å havne på utsiden av porten, men jeg kom ned litt på innsiden av en høy, stengt port med overvåkningskameraer. Heldigvis var det et lite hull i gjerdet rett ved siden av. Der stod en rutebuss som jeg fikk sitte på med ned igjen, litt flaks skal man ha. Besøk i dyreparken med delfinshow og bråkete høyttalere hadde jeg ikke så lyst på.

Under klyvingen ned fra toppen hadde nok vært en fordel med langbukser. Litt rufsete legger etter møte med diverse stikkende vegetasjon.

Etter kartstudier kvelden før så det tvilsomt ut om det var mulig å ta seg frem mellom toppen og dyreparken. Hadde jeg visst på forhånd at det var farbart, ville jeg nok tatt bussen opp til dyreparken, kløvet opp og nytt de lange unnabakken langs vei tilbake igjen. Med bil er denne toppen et stykke kake. Her er asfaltvei nesten helt opp.

Utsikt fra toppen mot delfinbassenget
Nybygget toppvarde

Sprogkyndig

Written by TERJES 11.01.2020 02:41

Det viser seg gang på gang at du kommer lengst med Vestfoldsspråket . De sprogkyndige måtte jo snu en kilometer før toppen. Har du ikke bilde av skiltet?