Midtfonna og Pkt 1488 NØ for Holmaskjer (29.04.2019)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Hallet (770m)
Endpoint Samme (785m)
Ascents Punkt på Midtre Folgefonna (1,553m) 29.04.2019
Punkt nordøst for Holmaskjera (1,488m) 29.04.2019
Hundsøyra (1,464m) 29.04.2019
Visits of other PBEs Holmaskjer (1,555m) 29.04.2019

Midtfonna og Pkt 1488 NØ for Holmaskjer

Etter en god natt i teltet, kjørte jeg opp til Hallet og parkerte ved starten av grusveien som leder opp til demningen ved Svartedalsvatnet. Skiene måtte bæres til ca 900 moh, deretter hadde jeg dem på stort sett hele resten av turen. Fulgte scooterspor mot Pyttafloene, men tok av ned mot Bukkaspelvatnene. Krysset det innerste, men valgte litt feil opp til de to neste vannene, slik at jeg måtte ned en kort skrent uten ski. Videre krysset jeg over et vann med mye sprekker, men nattekulden hadde frosset alle igjen, så jeg følte meg ganske så trygg. Fant en ok rute ned i Blådalen, også her er det noe bratt, men gps tracket mitt er greit å følge.

Tidlig morgen ved camp i Fagerdalen, 710 moh.
Kommet ovenfor demningen ved Svartedalsvatnet.
Litt tricky kryssing av vann på oversiden av Insta Bukkaspelvatnet.

Etter lunsj i Blådalen, var det bratt opp igjen mot Midtfonna. Her er det vanskelig å komme seg opp hvis det er hardt føre. Jeg kom meg greit opp og kunne tråkke de 350 høydemeterne opp til topp-punktet uten problemer. Oppe på toppen fikk jeg virkelig nyte det fantastiske været; sol, lite vind og bra føre. En liten pause på toppen, før jeg raskt gled videre mot Pkt. 1488. Her ventet en flott nedkjøring, før en kort oppoverbakke tok meg opp til toppen. Nå hadde jeg vært ute i rundt 6 timer, men formen var fortsatt fin, så jeg sto ved planen om å ta turen innom Holmaskjer.

Lunsj i Blådalen.
Toppen av Midtfonna, 1557 moh.
Toppen av Pkt 1488, utsikt sør mot Holmaskjer.

En kort nedkjøring, før fellene måtte på igjen, deretter var det opp forbi en skavl og opp til Holmaskjer. Her oppe tok jeg en pust i bakken og noen bilder, før jeg satte kursen tilbake mot bilen. Formen var fin, så jeg tok også turen opp på Hundsøyra, 1464 moh, hvor det ble en liten pause. Nedenfor Hundsøyra traff jeg dagens eneste andre turgåere, et turlag på "Folgefonna på langs", som var på vei til Holmaskjer. Litt senere var jeg inne igjen på sporet mitt der det gikk ned i Blådalen, og fulgte dette omtrent hele veien ned igjen.

Skavlen på nedsiden av Holmaskjer var ikke noe problem å komme seg opp.
Holmaskjer en flott dag i april.
På vei ned gikk jeg også innom Hundsøyra, 1464 moh.
Skiene måtte av et lite stykke ovenfor demningen ved Svartedalsvatnet.

En fantastisk skitur i flott vær og fine omgivelser. Nesten 33 km og 1750 hm, og det hele tok 9t 45 min. Vel nede kunne jeg parkere bilen i Øyresdalen og slå opp teltet. Her kunne jeg sitte i bar overkropp og nyte medbrakt pils, godt fornøyd med dagens innsats.
Morgendagen gikk turen videre mot Etne.