Sminesfjellet + Øyhopping til Kvalholmen og Garsøya (05.01.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Storevika hyttefelt (24m)
Ascents Garsøya (33m) 05.01.2020
Kvalholmen (26m) 05.01.2020
Sminesfjellet (193m) 05.01.2020
Visits of other PBEs Kvalholmen lykt (18m) 05.01.2020

Håpløs værmelding med kuling og sludd. Jeg valgte en kysttopp langs Fv 769 mot Lund Ferjeleie. Etter passering av Kvernvika ligger det en parkeringsplass på høyre side ved et hyttefelt. Herfra ser man det ruvende Sminesfjellet i bakgrunnen. Jeg gikk rett opp fra parkeringa, og passerte noen hytter. På tur opp mot fjellet ligger det en flott hallar, men det er mye vann inne i den. Jeg fulgte en skogrenne nesten helt til topps. Hustrig vær på toppen, som består av en liten varde og et trigpunkt på høyeste topp. Returnerte samme vei tilbake. Dette ble en kort tur (1,8 km) så jeg bestemte meg for å utvide turen mot Smines. Jeg fortsatte nordover (til fots) og ved ei avkjøring til venstre gikk jeg ned mot Oldervika. Veien er stengt med bom. Herfra går det en sti mot den smale valen som forbinder Kvalholmen med fastlandet. Det var mye tang på valen, så her går sjøen høyt ved storfloa. Valen er 1 moh. Stien fortsetter delvis gulmerket mot Kvalholmen Lykt. Her er trigpunkt nr H20T0093. Lund IL hadde en trimpost plassert her under arrangementet Naturperler og Historiske godbiter tidligere. Lykta står på en snau topp helt ute ved Foldahavet. Jeg fortsatte videre til Kvalholmens høyeste punkt, og returnerte til hovedveien igjen. Jeg fortsatte videre nordover til Smines gård. Her har det vært sammenhengende bosetting i 6000 år. Jeg gikk over Smines bru og besteg det høyeste punktet på Garsøya. Jeg droppet Hestøya pga. været. På returen gikk jeg over jordene på Smines gård og kom inn på fornminnestien på Smines.

En stor hallar inne i Sminesfjellet
Veien videre fra hallaren
Varden og trigpunktet på Sminesfjellet
Oldervik gård
Den smale og lave valen over til Kvalholmen
Kvalholmen lykt
Inne i lykta lyser det rødt og grønt
Utsikt fra høyeste punkt på Kvalholmen
Nede i fjæresteinene sør for valen til Kvalholmen
Smines bru som skiller Folda og Fjærangen. Garsøya bak.
Høyspentmaster ved toppen av Garsøya
Hestøya sett fra Garsøya
Smines gård. Her har det vært bosetting sammenhengende i 6000 år
Info om fornminnestien på Smines

Tur og kultur!

Written by knutsverre 06.01.2020 09:16

Fin rapport, Terje! Du står på selv om det regner og blåser i Trøndelag! Kjekt med informasjon om Fornminnestien på Smines. Slikt setter alltid en ekstra spiss på turopplevelsen!

Sv: Tur og kultur!

Written by TERJES 07.01.2020 03:49

Tusen takk for kommentar. Når snøen forsvinner skal jeg gå forminnestien. Det er åtte forskjellige spennende funn på turen. Det er også en bygdeborg fra 400-700 år etter kr.f innerst ved Fjærangsetran. Denne ligger sør for Lundaunet og Oterbekken. Når det gjelder været har yr meldt regn i 10 dager til.