Ørliten svipp opp til Høgkubben og uplanlagt rundturretur (04.01.2020)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Blindheim (40m)
Endpoint Blindheim (40m)
Characteristic Jogging
Ascents Høgkubben (450m) 04.01.2020 13:07
Blindheimsfjellet (404m) 04.01.2020 14:05

Luftetur etter formiddagsturen til Utvikfjellet/Storegga fra Brusdal. Planen var opprinnelig Godøya og de to toppene som jeg mangler der ute. Bygene kom tett i dag også og da jeg var klar for å kjøre utover fra Spjelkavika, var det lite trivelig ute i vest. Da bestemte jeg meg heller for å ta en kjapp tur opp til Høgkubben, for å få litt mer luft i trynet før hjemreisen til Nordfjord.

Da jeg ankom Høgkubben, kom en skikkelig utrivelig haglbyge og lite sikt. Telefonen konket ut på batteriet og da jeg skulle starte på returen så jeg ikke lenger sporet mitt men la friskt i vei der jeg trodde jeg kom fra. Det viste seg å være i helt feil retning og jeg oppdaget det etter en stund og bestemte meg for å bare fortsette mot Høgelia og prøve å komme meg over derfra forhåpentligvis på et tråkk. Det var ikke så enkelt grunnet mye snø og lite tråkk untatt mot Spjelkavika og nedover skitrasseen. Etter å ha forhørt meg med noen jenter som sto ved Høgelia, bestemte jeg meg for å legge returen via Skåthaugen. Det var et greit valg, til tross for at deg ble litt asfaltløping siste km. Nå bar det hjemover igjen til Nordfjord i snøværet og strafferunde via Hornindalen pga nye ferjeruter som klaffer utrolig dårlig!

Høgkubben like før bygene kom deisende, igjen!
friskt! så forsvant batteriet i telefonen :-)