Storeberget i Porsgrunn (04.01.2020)

Written by siroho GSM

Ascents Storeberg (293m) 04.01.2020 12:19
Visits of other PBEs Lillegårdsseter p-lomme (125m) 04.01.2020 12:19
Toppområdet

Storeberget med sti til toppen

Denne toppen hadde jeg planlagt lenge og endelig så skulle det skje. De aller fleste velger å gå turen fra øst, vi valgte fra vest pga ikke så bratt. Det er også nå utenom flått og hjortelusfluetider, så godt å slippe slike plager. Vi ble også overrasket da vi fant sti helt til toppen, det var ikke forventet.

Vi parkerte langs vegen inn til skytebanen før bommen ved Lillegårdsseter. Stor og brei veg så helt greit å parkere på begge sider av vegen.
I følge kartet skulle traktorveg/sti starte ute ved hovedvegen, men den gikk direkte opp fra der vi parkerte, fin gammel traktorveg/sti. Vi fortsatt til vi tok til venstre i neste vegkryss og her var det flott sti som var ryddet som gikk på oversiden og litt i le av skytebanen. Det var en del trening på banen i dag, så litt smell nå og da. Godt vi ikke har skuddredd hund.

Vi fortsatt fram til fyllingene som har blitt laget i forbindelse med ny jernbanetrasse, her har hele dalsøkket blitt fylt igjen og det er plantet furu, en stor haug med fyllmasse lå fortsatt der. Vi fortsatte på en sti over fyllingen til høyre og så inn en bekkedal. Her var det sti fortsatt og det var spor etter en person som har gått foran oss. Det var også gammel rød merking her.

Stien fortsatte som vist på kartet, men før en bekkedal så fortsatt jeg rett fram etter kartet, men stien gikk til høyre. Øyvind og Anjing gikk der og jeg prøvde rett fram. Men fant fort ut at de hadde funnet vegen og stien kom etterhvert over til min side av bekken, som jeg hadde fulgt på østsiden. Vi fortsatte oppover og stien og sporene gikk til venstre. Fin sti å gå på og den fortsatte helt til toppen. En sving som var ca 270 grader som er fort å overse ellers sikksakk oppover der det er best å gå. Siste delen var det mindre med tre og busker og det blåste en del. Det var satt opp en sittestokk før toppen med fin utsikt mot Lifjells snøkledde fjell. Fint på toppområde, gikk innom et par topper, men det var ikke så vanskelig å finne den høyeste kulen.

Vi fortsatte litt videre for ut mot skrenten å komme oss i ly av vinden. Det ble litt niste og nyte utsikten mot sjøen. Etter det ville jeg ta noen bilder og fulgte noen spor litt videre ned og ut mot skrenten. Der satt det en mann på en fin tillaget bålplass. Veldig overrasket å finne folk her oppe, men siden vi hadde fulgt sporene hans i snødrysset som lå på bakken, så var det ikke helt fjernt.

Vi gikk samme veg tilbake. En nydelig tur i fint vintervær, ikke glatt, men frossent en del steder. Øyvind og Anjing var med på turen. Høydepunktet var da vi nesten var nede igjen så fløy det et par konglebit over hodene på oss, den lyden er ikke til å ta feil av. Mitt første møte med den fuglen. Stor invasjon fra øst i år.

Stien inn til fyllingen
Stien inn til fyllingen, nesten framme
Fyllingen med fyllmasser fortsatt liggende
På veg oppover lia på sti
Sittestokken før toppen
Utsikt mot Lifjell
Toppområdet
Rasteplassen i sola
Utsikt fra der vi rastet
Utsikt sørvestover
Utsikt fra bålplassen

Storeberget

Written by Stabbe 11.01.2020 00:25

Rart å sjå barmark på denne tiden av året, her oppe på Hedmarksvidda er det nå 80 cm med tettpakket snø. Man finner som regel en sti ned igjen fra en topp, ikke oppover.