Årets første nye topper - Nordre Land (02.01.2020)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Jentehaugen (873m) 02.01.2020 15:01
Ohovde (937m) 02.01.2020 16:11

Etter en hyggelig juleferie måtte vi sette kursen tilbake til Slidre i dag. På veien stoppet vi i Vest Torpa for å få noen nye topper. Det var oppkjørte løyper en del av det vi gikk, men på toppene måtte vi brøyte selv/gå i trugespor. Det var tungt.
Første toppen ble Jentehaugen. Ingen utsikt fra toppen, men på vei ned igjen hadde vi fint lys på himmelen. Opp på Ohovde var det trugespor. Jeg tok raskt av meg skiene for å følge disse til fots. Jeg sank innimellom, men gikk for det meste på snøen. Verre og tyngre ble det for Hans Thorvald, han sank mye og fikk en veldig tung tur både opp og ned. Ohovde var en fin topp med utsikt. Forstår at trugegåerne hadde laget seg bålplass på toppen. På vei ned måtte vi på med hodelykter. Det var kun min hodelykt som fungerte.

Hans Thorvald på vei oppover til Jentehaugen
Fint lys på vei ned fra Jentehaugen
Ohovde
Hans Thorvald kommer på Ohovde en liten stund etter meg. Forklaringen vises tydelig på bilde. Tungt å gå når man synker for nesten hvert skritt man går