Mongejura - Sydpillaren. (28.06.2003)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Kors kirke (80m)
Characteristic Alpine climbing
Visits of other PBEs Mongejura Sydpillaren (290m) 28.06.2003

Januar 2020

Mongejura sydvestvegg sett fra Kors kirke søndag formiddag.

Sommeren 1999 var Sydpillaren på Mongejura det store klatremålet. Klatreformen var god på våren og forsommeren, men sesongen slutta brått med fall og ankelbrudd på Hægar (Hægefjell, Nissedal) i starten av juli.

Kom etterhvert i gang med klatringa igjen, men primært som sommeraktivitet. I 2003 blei det litt innendørsklatring på vinteren og øynene blei igjen kasta på storveggen oppe i Romsdalen. Første forsøk blei gjort tidlig i juni. Per Ivar og jeg rappelerte av på furua i 4. tl, etter at vi kjente noen regndråper i lufta. Fant ut at været var vel usikkert. Vel nede ved bilen letna været og vi klatra Gravrammer på Hornaksla i stedet. Solid trening det.

Hadde klatra litt med Helge denne forsommeren bl.a. på Hornaksla under samling i starten av juni. Rett før St.Hans gikk vi "Draumen om dei kvite hestane" på Sydpillaren på Klauva. Da været så ut til å bli supert siste helga i juni blei vi enige om å slå til. Vi kjørte innover fredag kveld og telta i skogen bak Kors kirke. Planen var å starte tidlig slik at vi kunne klatre første del av ruta i skyggen. Vi klatra forøvrig med en lett (leder) og en tyngre sekk (2. mann).

I starten av den mye fotograferte og særprega 6. taulengda. Turen er for alvor i gang.

- Fra turdagboka:

Start 03.45. Jamnt tempo til innsteget. Fikk knepp/lite kink i ryggen rett før innsteget. Litt tid på klargjøring ved innsteget. Start klatring 04.45.

1 & 2. tl i ett (Geir). Stand på hylle under 5+’en.

3. tl (Helge). Stand i tre på hylla over. Syntes det gikk tungt som 2. mann. Stiv i ryggen. Tok
inn tau, og gikk løpende med 15-20 m avstand.

4. & 5. tl (G). Gikk greitt. Kompakt, dårlig sikra 3’er på 5. tl. Framme ved 6. tl kl. 06.00. Etablerte standplass 10 m under ordinær standplass. La 1 l vann over i bakerste sekk.

6. tl (G) : Tynne lister under flaket i starten. Litt ekkel klatring. Videre opp rundt hjørnet og ut på sva med formasjoner (gode tak). Runout på tynne lister opp mot OffWidthen. Mye mekking og sikring før jeg kommer opp i lettere terreng. Egentlig grei klatring. Fin standplass.

7. tl (H) : Grei taulengde, men litt vrient overheng. Kanskje undergradert?.

8. tl (G) : Travers rundt pillarkanten og opp på grasshylle. Grei klatring, men litt ruskete og dårlig sikra.

9. tl (G) : Kort taulengde opp diederformasjoner. Fint riss på slutten. Stand på fin hylle under overheng.

10. tl (H) : Bratt klatring med vrient OffWidth-riss midt på. Helge leda i god stil. Jeg hadde to heng i offwidth’en med tungsekken. Oppe på pillarkanten kl. 11.30. Sola dukka opp. Varmt.

11. tl (G) : Bratt hammer m/riss. Sleit her. Opp i lettere terreng. Prøvde å strekke opp 5- i neste taulengde. Ingen god ide. Måtte fire av til ordinær stand .

12. tl (G) : Kom omsider opp 5- etter nok et forsøk. Fortsatte videre resten av taulengda.
Varmt, dårlig psyke.

13. tl (H): Gikk over hylla, og videre 3+ traversen. Tok stand ved enden av traversen.

14. tl (G): Opp greitt dieder og over hylle til stand.

15. tl (G): Opp fint riss/dieder (5). Fant tilbake litt av klatrefølelsen. Varmt.

16. tl (H): Siste 6’er taulengda. Helge leder, men må henge litt på cruxet. Tar stand over cruxet, halvveis i taulengda. Jeg må også henge i cruxpartiet. Solsteiken gjør friksjonen dårlig. Fin taulengde.

17. tl (G): Leder resten av 16. tl (5/5+) og hele 17. tl. Litt henging (hvil) i starten, så bratt klatring på gode tak. Lettere (4+) i 17. taulengde. Fin standplass. Sola litt rundt pillaren, slik at klatretempen er mer behagelig igjen.

18. tl (H): Grei, fin klatring i liggende dieder.

19. tl (G): Morsomt dieder/renne m/ opptak (5+), og over hylle til stand. Kort taulengde. Begynner å få godfølelsen skikkelig tilbake nå.

20. tl (H): Fin sva/riss taulengde.

21. tl (G): Nydelig taulengde opp dieder og ut risstravers til luftig stand. Ei av rutas fineste taulengder. Vi nærmer oss toppen.

22. tl (H): Opp dieder, over hylle og til høyre i layback opp kvartsfjell. Deretter rundt hjørne, og opp skjult renne til topps. Løst i toppen.

23. tl (G): Lett klatring opp, over hylle og opp hammer til stand i slakere terreng. Helge oppe kl. 22.20. Vi tar oss ut av tauet. Nydelig kveldslys over Romsdalen. Ringer hjem.

Helge i 7. taulengde, oppunder takoverhenget.
Storveggfølelse: Matpause med orkesterplass
Dalenes dal: Utsikt nedover Romsdalen.

- ..litt mer fra dagboka:

Retur:

Følger tråkk langs kanten av sydveggen. Til tider utsatt. Kommer opp i tryggere terreng hvor vi tar av utstyret. Fin sommernatt. Går over mot Mongevatnet. Finner en etterlengta bekk i lia over vatnet. Litt mygg. Finner rødmerka sti fra Mongevatnet. Lang vandring gjennom tett og sleip undervegetasjon. Stort sett greit å holde stien. Lenger ned blir stien bedre, der den slynger seg nedover mot dalen. Endelig nede. Sovner nesten på autovernet. Tilbake ved teltet 02.45. 23 timer på tur, hvorav 17 ½ t på klatringa.

I den flotte 16. taulengda, som vi opplevde som den hardeste. Det skal sies at det var ganske varmt da.

Oppe. Siste vannslurken går ned. Det holdt akkurat.
Mye fin klatring over siste 6'er- lengda også.
Kveldsklatring i øvre del.

Noen tips:

studer rutebeskrivelsen godt på forhånd, og ha gjerne med et par kopier av topoen. Rutefinning er en del av turen. Vil tro det er kjedelig å miste ruta. Regn med en lang dag i veggen, ikke dumt å klatre i perioden hvor det er lyst døgnet rundt. Hadde med en 4'er-camalot for offwidth'en på 6. taulengde. Her var den ikke nødvendig, både sikra og klatra "utapå" risset. På 10. taulengde kan det derimot være nyttig med noe stort. Ikke undervurder ruta, 6'erne er solide.

Etter noen timers søvn, dro vi forøvrig hjem ut på søndags formiddag.