Metalen (31.12.2019)

Written by siroho GSM

Start point Øvre Solli (115m)
Ascents Metalen (307m) 31.12.2019 14:05
Visits of other PBEs Solli p-lomme (100m) 31.12.2019 12:40
Toppen

Metalen i Porsgrunn på årets siste dag

I morgen er fylkesgrensa mellom Telemark og Vestfold visket vekk og hva er da ikke mer naturlig enn å besøke en av disse grensetoppene, selv om selve toppen av Metalen ligger i Telemark.

Vi kjørte til Langangen og videre mot Oklungen, ved innkjøring til skytebanen står det et gammelt grensehus, der parkerte vi.

Planen var en rundtur der vi tok letteste veg opp. Vi fulgte grusvegen nesten helt inn til skytebanen, så traktorveg til høyre, opp litt og så ned igjen før vi var ved foten av fjellet. Vi valgte å gå til stien som går opp til hytta på toppen. Slott sti/traktorveg hele vegen, kan ikke bli bedre.

Vi kom opp til hytta og nøt utsikten mot hvitkledde Liefjell, selv om vi sto her uten snø. Lite med is også, bare litt her og der, så fint å gå nå.

Vi tuslet ryggen bortover til toppen. fint utsikt her opp.

Fra toppen tok vi en snarveg ned til stien igjen og gikk ned samme veg til der vi begynte stigningen mot toppen. Nå fortsatte vi videre på fin traktorveg som førte opp tilbake til skogsbilvegen. Fant ut at denne var finere og raskere enn den vi valgte opp.

Så var det å tusle vegen ned til bilen igjen. En fin tur i litt sol, rundt 0 grader, uten snø. Et flott med grønnsisik så vi og dompapen lagde sine triste toner.

En fin tur i et vilt terreng, med utrolig flotte stier/traktorveger, fint når det ikke er høyt gress og skaumenner/hjortelusfluer her.