Gravdalsfjellet og Gråhøa i Rondanes forgård (30.12.2019)  5

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Skårålia (874m)
Endpoint Skårålia (877m)
Ascents Digervardin (1,321m) 30.12.2019 12:32
Gravdalsfjellet (1,378m) 30.12.2019 12:53
Gråhøa (1,431m) 30.12.2019 13:44
Vetlgråhøa (1,382m) 30.12.2019 14:06
Visits of other PBEs Skårålia vinter p-plass (890m) 30.12.2019 10:53
Gråhøa p-lomme (965m) 30.12.2019 14:31

Ble bedt med av Grethe og May Britt på fjelltur med utgangspunkt nær Kvam i Gudbrandsdalen. Man kan jo ikke si nei til et slikt tilbud når det er slik værmelding og flott turfølge. Det var litt diskusjon om det vi skulle bruke Randonne eller fjellski. Jeg for min del bestemte raskt at jeg ville gå for fjellski. Liker mine gode Fischer E109 og antok at det ville være greie forhodl for fjellski i dette området. De andre valgte også dette og jeg tror det vsr eet godt valg. Man kunne nok fått en bedre nedkjøring med Randonneski, men totalt sett var det bra med fjellski.

Vi parkerte på vinterparkingen inn mot Gråhøa (Skårålia). Gikk i lett terreng på skiløypetrasee innover mot setrene. Der gikk det fort brattere på tungt føre før vi kom opp på drøye 1150 moh. Derfra ble det godt føre videre og man sank ikke veldig dypt ned med skiene. Den kraftige vinden som var spådd,- møtte vi ikke før vi kom opp i siste stigningen opp mot Gråhøa. DA kom den for fullt...isende kald. Embla begynte nå å mistrives, men frakken kunne jeg ikke ta på før vi kom litt i le fra den store varden på toppen. Deilig å kjenne friskt vær!! Var nesten litt redd for at Embla skulle blåse av toppen.

Fra toppen fikk vi vinden midt i trynet der vi begynte på ferden videre på ryggen mot Vetlgråhøa. Vi valgte å ha halvfellene på,- og hadde en fin nedkjøring ned mot setrene og plutselig var vi igjen nede på skitraseen. Derfra lett gange...og nedkjøring tilbake til bilen.
En virkelig fliott fjelltur som kan anbefales. Flott terreng og flott utsikt. Takker de spreke damene for en aldeles super tur.