Hjartåsen (Høylandet 15/31) (29.12.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Fv 775 Grong/Høylandet (105m)
Ascents Hjartåsen (436m) 29.12.2019

Yr hadde meldt veldig dårlig vær i dag med kraftig regn og kuling ved kysten. Jeg valgte innlandstoppen Hjartåsen med kraftig regn fra yr.no men roligere vindforhold. Jeg kjørte etter E6N fra Grong til Gartland, hvor jeg kjørte inn på Fv 775, Gartlandsvegen. På Gartland sentrum er det flere parkeringsmuligheter blant annet ved Gløshaug Kirke, Gartland Jernbanestasjon og ved en Byggevareforretning ved jernbanebrua. Men herfra til skogs/traktorveien jeg skulle starte fra er det 3.5 km, så jeg valgte å kjøre mot startstedet, selv om det er tvilsomt at det er brøytet parkering på denne årstiden. Men på startstedet var bommen på skogsveien åpen og 40 meter lenger inn var det brøytet en stor parkeringsplass, sannsynligvis ikke på grunn av meg, men pga mulig skogsdrift. Veien videre innover var ikke brøytet. Det var litt traudig føre og regn, men det var en brei fin skogsvei 1,6 km innover til Brumyra. Herfra var det en fin trase, muligens sti nesten helt til toppen av Hjartåsen. Jeg passerte kommunegrensa mellom Grong og Høylandet like før toppen. Dette er en skogstopp med en del bjørk og gran på toppen. Pb toppen på 436 moh ligger 10 meter feil i forhold til toppen på 437,4 moh , men denne toppen er tydelig litt høyere.
På returen ned skogsveien var det nesten sammenhengende unnakjøring ned til bilen. Med et slikt værvarsel regnet jeg ikke med å møte folk på turen, og det stemte.
Koordinater på toppen 33V 371614 - 7161801

Spennende værvarsel fra YR
Gartland Stasjon på Nordlandsbanen. Åpnet 1940, ubetjent fra 1959, men fremdeles operativ. 95,9 moh.
Bommen var åpen. Avkjøring fra fv 775
Det var brøytet et stort område bak denne maskinen