Groftlifjellet (I Knutsverres forfedres fotspor) (25.12.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Veiens høyeste punkt nord for Bjøllivatnet (53m)
Ascents Groftlifjellet (377m) 25.12.2019

I dag på den første juledag valgte jeg å bestige Groftlifjellet. Nå har jeg kun 925 topper å velge mellom. Jeg kjørte etter Fv 769 mot Lund ferjeleie. Like før ferjeleiet tok jeg til høyre og fortsatte etter skilt mot Aunet. På enden av denne veien ligger Lundaunet. Det er på denne gården Knut Sverre har sine trøndergener fra. Jeg parkerte på høyeste punkt før veien går ned mot Bjøllivatnet. Nede ved Bjøllivatnet er det en markert parkeringsplass. Jeg fulgte en gammel ferdselsvei på nordsiden av Bjøllivatnet, og dreide mot høyre etter en traktorvei. Den delte seg og jeg tok den som gikk litt til venstre, men traktorveien svakt til høyre fører til en blåmerket sti som går helt til toppen. Men omsider kom jeg inn på den blåmerkede stien. Her var det fotspor fra 22 desember. Det er svært lite snø her ute, kun litt snø mot toppen. På toppen er det bygd en stor varde, og her er det plassert en trimboks med bok. På returen fulgte jeg den blåmerkede stien helt ned. Det kunne vært et fint prosjekt å gå rundt hele Salvatnet som har mange pb-topper rundt seg. Salvatnet er 29 km langt og største dyp er målt til 482 meter, og er dermed Europas nest dypeste innsjø, etter Hornindalsvatnet.
NÆRØY 28/91

Like før ferjeleiet på Lund går det en vei til høyre mot Lundaunet
Bjøllivatnet
Fin gammel ferdselsvei på nordsiden av Bjøllivatnet
Blåmerket sti mot Groftlifjellet
Groftlifjellet
Utsikt mot Folda
Ei lita tjønn noen få meter fra toppen på Groftlifjellet
Toppvarden på Groftlifjellet
Utsikt fra varden. Bjøllivatnet til høyre. Fjærangen til venstre
Trimkassen på den store varden på Groftlifjellet