Jihad eller la guerre sainte (17.12.2019)

Written by kristoffergh88 (Kristoffer Günther Hansen) GSM

Ascents Nassrani N (1,558m) 17.12.2019 15:59

Tyngste turen vi fikk gjort på oppholdet i Jordan.
Denne turen visste vi skulle være ganske fin etter å ha sett filmer fra Magnus Midtbø og Sasha Diguilian var på den. Ruten er boltet av Arnaud Petit, hvilket også var et godt tegn.
Jeg hadde tatt en joggetur bort til innsteget noen dager i forveien, hvor jeg mødte to spaniere vi også hadde truffet på Lionheart. De hadde nettop kommet ned og kunne fortelle om god stein, og litt runout rute.
Vi dro fra campen etter frokost og droppet både kamel og pickup på anmarsjen, og tok hellere benene fatt. Brukte kanskje en 1-1,5 t på anmarsjen. Planen var og blokklede og ha med en sekk som vi ville heise på de hardeste lengdene. Jeg fikk begynne showet og ledet de 3 første lengdene. Første lengde var nok hardeste. Det var stortsett svakt overhengende klatring på jugs. Det var ganske sparsomt boltet, og mange av 6'er lengdene var det mest sikret med threads i diverse hull i fjellet. litt jalla. Etter 2. lengde begynte vi å heise sekk. Var tungt å følge med sekk synes siggen. Fra 4. lengde var det Siggen sin tur. Ved første 7'er lengden, som enkelte plasser var satt i så mye som 7b+ eller norsk grad 8, måtte støteskoene på. Da gikk det bra og onsighten var ett faktum. Jeg fulgte også i fri på denne lengden. Flaks. 1 2 3 og siggen hadde gått blokken sin. Da måtte jeg i siget igjen, og ta neste 3 lengdene. Andre lengden misfortsod jeg litt og satte stand på en hylle pepret i bolter. Skulle nok gått litt lengere, og derfor ble det en ekstra lengde av den korte sorten gjennom ett bratt overheng. Gikk bra det også. Onsighten var fortsatt i live, men nå begynte "headwallen". Veggen endret karakter fra å være jugs og formasjonsrik, til å bli mere sandete, vertikal til slakt overhengengde, og klatring på sandpapircrimps. Kom meg gjennom første crux med et nødskrik. Strammet seg til igjen litt lengere oppe og da ble fallet et faktum. Energien var sterkt avtagende nå, så dro meg forbi der jeg falt og klatret resten i fri. Sigbjørn fulgte i fri, selvsagt. Vet ikke hva mest korrekte grad er, men kanskje 7a+? Nå var blokken min gjort og Siggen skulle redde inn teamfri senden. Dette gikk jaggu med litt pusting og pesing. To 7b lengder kanskje. Første var mest vedvarende. Jeg dro meg forbi en plass på hver lengde. Nå var det bare en 6'er lengde igjen og så var vi på toppen. Etter uttopping kløv vi til toppen av N Nassrani. Ned igjen var det 11-12 rappeller. Fleste ble i mørket. Litt psykende å fire seg nedover så bratt en vegg i bækmørke i gokk ute i ørkenen. Vi tok det pent og piano, og med tindeveilederen i front gikk dette ryddig for seg nedover veggen. Var godt å komme tilbake til camp og få i seg litt stekt høne og noe humus.