Lamberyggen i Fjaler (23.12.2019)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Sveienvegen (255m)
Endpoint Sveienvegen (234m)
Ascents Lamberyggen (463m) 23.12.2019 13:08

Julebesøk hos datter Livsynnøve (Liv Synnøve Andersen) i Hyllestad. Fint turvær og muligheter for et besøk på en PF>100 topp i nabokommunen Fjaler. Vi kjørte nordover mot Skor på Skorsvegen og tok av mot venstre oppover på Sveienvegen som vi fulgte til avkjørselen mot gården Skaret der vi satte fra oss bilen i et veikryss.

Parkering i Sveienvegen ved avkjørselen til gården Skaret

Herfra gikk vi over våt og tuete innmark til bøgarden der vi hadde håpet å finne sti opp det bratte Røstenskaret. Det gjorde vi ikke. Vi krysset oss oppover i skaret utenom steinrøysene og bant en brukbar rute opp. Oppe på 400 mot ble terrenget åpent og fint, men fortsatt var det ingen sti. Tuete og delvis vått terreng østover mot selve toppen som ligger oppe på en liten fjellknaus der det er rester etter et gammelt trig-merke. Fin utsikt over store deler av Fjaler og Hyllestad fra toppen. PB-toppen var feilplassert, og er nå flyttet til rett posisjon GPS 32V 305495 6794987.

Oppe på fjellryggen like vest for toppen på Lamberyggen som sees midt i bildet
Astrid og Liv Synnøve på Lamberyggen i Fjaler
Liv Synnøve på trig-merket
Mot snødekte Blægja 1307 i nord
Fra trig-merket mot sør. Lifjellet i Hyllestad stikker opp.

Vi ville prøve å finne en bedre rute ned igjen og kanskje til og med sti. Det var ikke stort bedre. Vi krysset oss nedover i til dels bratt skogsterreng før vi nesten helt nede kom inn på en bra sti som førte inn på en skogsvei som starter litt øst for gården Botnen ved Skorvegen. Så fulgte vi veien tilbake til der vi hadde satt fra oss bilen.
Grei, liten rundtur på en lillejulaften i bra vær og i nytt terreng, stort sett utenom sti.