Eggen - Vinterbestigning en nydelig desemberdag (22.12.2019)

Written by vern4l (Trygve Veslum)

Ascents Eggen Nordtoppen (2,041m) 22.12.2019
Eggen Sørtoppen (2,045m) 22.12.2019

Knallfin tur! Ble en liten snutt gitt:

Lessons learned:
-Gå hele dalen inn før man begynner oppstigning.
-Glad vi tok med et ekstra 30m halvtau for rappell.
-Sekk veide totalt 11kg med kamera+2objektiv.
-Camp-flaskeholdern funka knallbra for halvlitersflaske. De to halvlitersflaskene i sekken overlevde -10 grader.
-Innbiller meg at overdosen av B3 (100mg nikotinamid) funka mot kalde fingre. Ved håndtering av økser og klatreutstyr etc er jeg typisk sett ekstra utsatt mot bikkjekalde fingre.
-Hjalp det å hive innpå en halv pakke med Ruccola-salat mtp O2 opptak montro? Som splitboarder hjalp det hvertfall på psyken.
-Brukte Mac-appen Adze for å gjøre gpx`en fra Suunto 9 PB-opplastbar.
-Gikk greit å hive stegjern og økser oppi sekken (Atyx FL45), ettersom det kun ble brukt helt "innerst" på turen. Antakeligvis bedre utenpå sekk hvis mye av og på underveis.
-Ett stk batteri holder på kameraet Sony a6600. Helt annen verden enn a6300.
-Kjøp større minnekort! 32 GB for 100mbps 4K-filming ble akkurat litt for knapt.
-GoPro 7 sliter i kulda mtp batteri. Varer latterlig kort. Med Hero 8 slipper man å ta den ut av huset for å bytte batteri hvertfall, samt sparer ca 50 gram.
-Hadde vært kjekt med GoPro-feste til hodelykta.