4x Troms - radartoppen (18.08.2015)

Written by Sea2Summit (Svein Eirik Aune) GSM

Ascents Njunis (1,717m) 18.08.2015
Njunis Sørøst (1,637m) 18.08.2015

Værmeldinga var fin-fin i nord og siden jeg hadde ferie ble det en rask avgjørelse med flybestilling.

Njunis har vært en topp jeg lenge har sett fram til. Parkerte ved Finnbruane, sammen med all verdens åte denne varme dagen i august.
Tok beina fatt over elva og rett mot toppen. Heldigvis slapp jeg det meste av åte når jeg kom opp på 900-1000 moh. Lettgått terreng videre innover og valgte ruta sørfra opp til hd 1606 og over sør-østre punt på 1637, for så å følge rett mot antenneskogen.
Det høyeste punktet ligger jo på selve radarlokket, så varden står litt nedenfor. Ellers kjekt med skilt som sier "Foto forbudt", uten at noen kan kontrollere det liksom …

Men det litt spesielle var at det dukket opp et helikopter idet jeg returnerer ned, men jeg ble ikke tatt for å ha brutt forbudsskiltet ...

Returen gikk ned bratt og løs ur fra hd 1606 i nordøst, og ellers videre samme retur.
Lang og fin tur i varmen, men blir ikke det samme når en møter all den infrastrukturen på toppen.