Finnmark aug14 - 3 dager rundt Leavnnjasjavri (07.08.2014)

Written by Sea2Summit (Svein Eirik Aune) GSM

Ascents Čohkarášša (1,138m) 07.08.2014
Vuorji (1,024m) 07.08.2014

Tors-Lør 07-09.08.2014

Denne turen hadde jeg gledet meg til lenge. Var her inne på scooter i mai, men man tar vel ikke topper med scooterhjelp :-)

Torsdag:
Værmeldinga var sånn passe, men første dag veldig bra. Pakket stor sekk og fulgte ATV-sporet fra Veines opp til Leavnnjasjavri, vada elva over her og gikk videre mot vest, under Vuorji. La igjen sekken og gikk opp på Vuorji fra nordvest.
Knallfin utsikt utover Leavnnjasjavri. Ser også toppen av Cohkarassa herfra.
Det var snart kveld og jeg gikk ned til nordvest-enden av Leavnnjasjavri og vada elva her, sekk på hodet og vanndybde nesten til skuldrene. Fin sandbunn og stille vatn, gjorde at jeg kunne gjøre dette.
På andre sida camperte jeg for natta, ved den fine sandstranda etter 30,2 km denne dagen.

Fra "campingplassen" mot Vuorji

Fredag:
Våkna til lett yr og litt lave skyer. Pakket sammen telt og utstyr og beveget meg nordover. Valgte å gå opp dalen langs Oppardasvuopmi. Fin og frodig dal med masse samerein. Imidlertid ble det 3 vannføringer å krysse, men den lave vannstanden etter en lang tørr periode, gjorde dette til en lek med sko på.
Ved ca 7 km i rettlinje til Cohkarassa, la jeg igjen diverse camp-utstyr og gikk videre med lett sekk over veldig mye steinur. Været ble bedre og jeg så toppen hele veien videre, men akkurat i det jeg kom opp mot 1000 moh sklei skyene over toppvarden og jeg fikk toppen i skylaget. Litt kjipt, men utrolig fornøyd over å være her allikevel. Polarbrødet smakte godt på toppen. Litt nedenfor toppen, når jeg fikk sikt, så jeg toppen av Vuorji herfra.
Samme retur til sekken og videre ned mot nordsiden av Leavnnjasjavri, hvor jeg camperte ved vatnet etter 29,8 km.

Endelig toppen av Cohkarassa

Lørdag:
Våknet til litt blå himmel og en fin regnbue. Det så ut til å bli bra.
Pakket sammen og gikk langs nordøst-siden av Leavnnjasjavri og videre bort til hytta og ATV-sporet ved elveutløpet. Så transportetappe etter ATV-sporet tilbake til Veines.
Var rimelig fornøyd nede på P-plassen etter nye 24,8 km.
Totalt ble det da 85,1 km og 2653 hm.
Deretter ble det Lakselv Hotell med den gode maten!

En utrolig flott tur, men ATV-sporet medfører mye søppel og stygge spor i naturen, alt fra leirplasser med masse tomflasker m.m. til deler og skrot fra motorisert ferdsel langs ATV-sporet. Dessuten utrolig mange stygge spor der ATV-sporet går i våtere partier og alle svinger stadig lengre ut. Blir fort 50-100 m bredde på slike steder.
Det var det negative med turen, men det ødelegger ikke min total-opplevelse, særlig utenfor ATV-sporet.
Kommer gjerne tilbake, men da med fiskestang!