Siste sjanse til å komplettere "Os≥ 100m pf." (20.12.2019)

Written by helgeF (Helge Flesche) GSM

Start point Skavhellevegen (138m)
Ascents Tverråsen (224m) 20.12.2019 10:28
Furehaugen (256m) 20.12.2019 12:03
Start date 20.12.2019 10:12
(UTC+01:00)
End date 20.12.2019 12:51

Hadde spart noen småtopper i Os til bruk på dager det ikke er "høyfjellsturforhold", men heller "lavlandsturforhold". Men nå måtte jeg ta de hvis jeg skulle rekke det før Os kommune slås sammen med Fusa til Bjørnafjorden kommune.
Så på en av årets mørkeste dager med sørøst vind og regn, satte jeg kursen mot Hattvik for å bestige Tverråsen og Furehaugen. Det regnet godt fra morgenen av, men værgudene hadde fått tettet lekkasjen da jeg ankom. Vinden var heller spak og temperaturen høy for årstiden, opp i tosifret tall.

Parkerte ved bommen på veien til Skavhella. Bommen stod oppe, så den late kunne kjørt ennå lenger frem mot Tverråsen. Men jeg la opp til en rundtur og da var det greit å parkere der.
Fulgte grusveien et stykke, deretter tok jeg av på skogsvei langs Tverråsen, rundt og opp fra NØ. Bløtt og vått, men hva kan man ellers forvente på denne tiden og i den type terreng?
Ikke mye utsikt fra toppen, men fikk nå noen gløtt mot Møsnuken. Fulgte skogsveien noe videre, men la så ruten gjennom granskog og over neste haug. Der var det faktisk tørrere å gå, og trærne var så store at det ikke var problemer med fremkommelighet.

Ned igjen på grusveien, fulgte denne til Eidesvegen, krysset over og fant et skilt med turløype til Bømarka. Har litt sansen for ikke å gå enkleste vegen, så jeg fulgte den skogsveien skiltet stod ved. Litt skogsvei og noen hjortetråkk senere var jeg på toppen av Eidsåsen. Fin utsikt utover mot Fusa mens jeg lunsjet.
Deretter videre gjennom vestlandets nasjonalbusk, braken, og inn på noen skogsveier. I sti, tråkk og terreng siste stykket opp til Furehaugen. Rett før toppen var det satt opp en utsiktsbenk.
Ned igjen omtrent motsatt av opp. Skulle være lur og følge et bekkefar nedover utenom skogsveien, men det ble sperret av nedfallstrær og sidene ble såpass bratte og ufremkommelige at jeg måtte gjøre retrett. Inn igjen på den slagne skogsvei og tilbake til bilen.

Grei nok tur på en slik dag. Og værgudene var greie. Det var opplett under hele turen, men begynte å regne da jeg kom tilbake til bilen.
Og nå er "Os≥ 100m pf." komplett.

Gratulerer med "5 på 12"

Written by Stigun 21.12.2019 20:03

komplettering av Os 100pf, med "juli-temperatur" ved vintersolverv. Men, kanskje listen overlever, i motsetning til kommunen...?

Sv: Gratulerer med

Written by helgeF 21.12.2019 22:32

Takk for det.

BTW, så opptak av en konsert i går, fra Uncasville. Visste ikke at du hadde fått en by oppkalt etter deg:-)