Lindsetfjellet + Midterfjellet (Kysttopper i Osen) (08.12.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Storholmen (6m)
Ascents Lindsetfjellet (149m) 08.12.2019
Midterfjellet (190m) 08.12.2019

OSEN 9-10/45
Kjørte fra Osenkrysset (Fv17) og etter Fv 715 til Osen. Fv 715 går helt til Vanvikan og Rørvik Ferjeleie utenfor Trondheim. Det var litt snø over Osenfjellet, men nede i Osen var det snøfritt. I krysset til Sandviksberget tok jeg til venstre etter Fv 715. Det går buss fra Trondheim via ferje Flakk-Rørvik og gjennom Fosen helt til Sandviksberget. Rute 350 som opereres av Trønderbilene for ATB. Jeg passerte brua over Straumholet og kjørte over ei steinfylling til Storholmen like før brua over Brattgjerfjorden. Det er god parkering på begge sider av veien på Storholmem. Her er det også en infotavle for Osen. På denne brua er det satt opp skilt med forbudt for gående, men heldigvis er det et underskilt som foreller at det kun gjelder fiskeopphold på brua. Jeg gikk tilbake for å bestige Lindsetfjellet. Jeg satset på å gå opp i kløfta mellom Sjøfjellet og Lindsetfjellet, men helt oppe i kløfta ble det stopp da det var et dypt hull mellom to steiner som var umulig å forsere. Jeg fant en geitsti bratt på skrå opp mot toppen. Det var fint å gå der det var mose men der det var bart berg var det delvis islagt. Fin utsikt fra toppen. På tur ned fant jeg en litt mindre bratt rute som gikk litt øst for Skardhaugen. Gikk videre gjennom gården Lindset og ned på hovedveien. Passerte parkeringa på Storholmen og gikk videre over Brattgjerbrua til en gårdsvei på høyre side ved Brattgjer. Her ligger pb.fjellet Midterfjellet i midten med Vardfjellet til venstre og Bjørnarova og Knubben til høyre. Det er ganske bratt oppover her men det er litt mose og einerbusker. Bart berg har delvis is også her, så det er best å være forsiktig. Trigpunkt og liten varde på toppen. Hvis jeg hadde fortsatt å gå ned nordryggen på dette fjellet ville jeg ha kommet til et sted med det skumle navnet Manndraparen. Men jeg fortsatte tilbake i samme spor som opp.

Nordfjorden i Osen med is i oppløsning
Parkering ved dette infoskiltet på Storholmen
Taubane til ei hytte mot skaret ved Lindsetfjellet
Her ble det bom stopp. Sjøfjellet til venstre, Lindsetfjellet til høyre
Utsikt fra Lindsetfjellet mot parkeringa på Storholmen
Utsikt fra Lindsetfjellet mot Forøya og Osen sentrum
Jeg hadde ikke med fiskestang så jeg fikk passere
Brattgjer og Midterfjellet
Fra Midterfjellet (TP) mot Brattgjerfjorden
Fra Midterfjellet mot Mostra og Skjervøya
Fra Midterfjellet mot Sandviksberget og Ramsøya
Her har tannlegen vært litt hardhendt
Livet i fjæra i Brattgjerfjorden
Tang med fine farger
Passerte Osen Kirke
Minnesmerke for en gammel kirkegård i Osen