Nord jul14 - Stengt vegbom (09.07.2014)

Written by Sea2Summit (Svein Eirik Aune) GSM

Ascents Gasskatjåhkkå (1,517m) 09.07.2014

Planen var å kjøre opp Gjerdalen å gå nordfra, men møtte låst vegbom i Gjerdalen.

Kjørte så ned til Statkraft ved Kobbelv Kraftverk. Her var det ikke mye hjelp å få. Bommen var låst til 15. juli og det var INGEN mulighet til å få låne nøkkel, selv om Statkraft hadde folk som jobbet der oppe ...
Måtte da finne en annen løsning i knallværet.
Studerte kart og terreng og valgte så å kjøre opp mot Tverrelvdalen og parkerte ovenfor brua over elva fra Litletindvatnet. Fulgte det tørre elveleiet opp til Litletindvatnet. Her lå snøen på østsiden helt ned i vatnet og jeg kunne gå på snø langs østsiden av vatnet hele veien. Så opp til vatnet på ca 795 moh og videre opp til Gaskajavri. Her vurderte jeg ei rute opp fra nord, men
fant det lettere og sikrere å gå rundt det islagte Gaskajavri (råtten is), og ta toppen fra øst. Da var jeg inn på ruta fra nord. Mye snø oppover her før siste steinura mot toppvarden.
For en flott Tind, rene alpelandskapet! Nøt sola i varmen før jeg tok samme rute ned igjen.
Syntes dette rutevalget ble veldig bra, dessuten litt morsomt å finne egne ruter.
Storslagen topp og tur, om enn noe solbrent …