Nord jul14 - Giganten i Junkerdalen (07.07.2014)

Written by Sea2Summit (Svein Eirik Aune) GSM

Ascents Nordre Saulo (1,768m) 07.07.2014
Nuorttasavllo nordre (1,756m) 07.07.2014
Visits of other PBEs Tjoarvihytta (600m) 07.07.2014

Man-Tirs 07-08.07.2014
Kan ikke huske å ha vært i Sulitjelma før, så dette ble nye oppdagelser.

På veg innover mot Coarvihytta dukker giganten opp inne i nasjonalparken, ser jo helt rå ut! Parkerte ved hytta utpå ettermiddagen og hadde en kamp med kleggen mellom klær og pakking.
Ca kl 15:00 fulgte jeg stien innover mot Sverige. Toppen ses jo nesten hele tiden. Etter ca 3,5 km på stien brøt jeg av retning toppen. En del opp og ned, og rundt diverse tjern før jeg fant ei snøbru nordøst for Alip Savlojavras. Tok en god pause, før bratta startet.
Så noen varder opp nordvest-ryggen, men måtte ellers finne ei rute opp selv. Enkelte bratte partier med litt klyving. Kom opp i sadelen (en god del snø her) mellom toppene og valgte svensketoppen først, som er høyest.

Været var topp, men blåste litt kaldt på toppen. Ser nesten ut som svenskene har bygget en liten helikopter-plattform i stein her oppe? Flott utsikt mot nord-toppen og Sulis-området.
Så tilbake ned i sadelen og rett mot nord-toppen, med noe bratt klyving. Ville ikke utfordre skjebnen alene her oppe, og avbrøt klyvinga. Gikk derfor ned og rundt og valgte den lette ruta opp fra vest. Litt dis i kveldssola, men fin-fin sikt mot Sulis-området.
Fulgte delvis GPS-sporet ned, da jeg fant ei grei rute opp. Ny pause nede fra fjellet, deretter ble det en litt rettere retur-linje mot stien og hytta, mao. litt lenger nord. Så antydning til noe varding her også.

Og dette var nok et bedre rutevalg. Gikk iallfall raskere tilbake, men det kan også være for at mygga kom for fullt utpå den stille varme kvelden. De siste 5 km mot hytta, ble en kamp med mygga (hadde lagt igjen myggoljen ...) og var rimelig fornøyd når jeg kunne innta hytta med en varm pils kl 00:55 på natta!

For en gigant av et fjell der den reiser seg opp i villmarka!