Finnmark - Sukkertoppen og Stuorahaldi (11.05.2014)

Written by Sea2Summit (Svein Eirik Aune) GSM

Ascents Halde (907m) 11.05.2014
Store Haldi (1,149m) 11.05.2014
Visits of other PBEs Nordlysobservatoriet Halde (907m) 11.05.2014

Søn 11.05.2014
Siste dag i Finnmark denne gang og avsluttet med Stuorahaldi i varm sol!

Parkerte ved Kåfjord og fulgte kjerrevegen oppover. Får jo nesten litt alpe-følelse når man ser husa på Sukkertoppen nedenfra.
Fulgte sommerløypa til Sukkertoppen med strålende utsikt. Ned fra denne var det lite snø og måtte av med skiene forbi de verste steinene. Deretter over vann 761, over ryggen og ned i dalen opp til vann 833 og så ryggen opp til toppvarden. Veldig vindhard snø opp mot toppen.

Flott utsikt ned til Sukkertoppen, Seiland og Lyngen-fjella. Dessverre var det scooterspor her også, og en idiot hadde prøvd å kjøre opp på selve varden. Enn om denne scooterkjøringa kunne vært forbeholdt noen faste løyper og IKKE på topper!

Returen gikk nord for Sukkertoppen, og som ventet var det full vårløsning nede i bjørkeskogen etter denne varme dagen. Sleit skikkelig nedover, men rakk da flyet mitt fra Alta, lettere solbrent …

Knallfine vårskiturer i Finnmark!
Ca 130 km og 4800hm totalt på disse 5 toppene denne gang.