Finnmark - Nærmest himmeln ... (09.05.2014)

Written by Sea2Summit (Svein Eirik Aune) GSM

Ascents Rásttigáisá (1,067m) 09.05.2014

Fjerde dag og Rasttigaisa ble valget etter fin værmelding.
Kjørte til Levajok og parkerte ved "nærmere himmeln ...). Skiltet er dessverre i ferd med å bryte sammen i snøen.

Sola varmet fra skyfri himmel. Fulgte scooterspor etter sommerløypa. Ei lite snøbru over Darjohka, som holdt oppover. Fra ca 280hm når jeg så toppen av Rasttigaisa, svingte jeg rett mot denne. Gikk opp på høyden 750, øst for toppen (med masse ryper) og la på langefeller før jeg tok bratta opp mot høyde 1009. Lite og hard snø her, hvor steinene stakk opp, dvs. ingen rasfare. Men begynte å blåse kaldt, så jeg måtte på med full goretex. Stor forskjell på været fra lenger nede.

Så opp til toppvarden og nærmest himmel'n Øst-Finnmark. Ikke et eneste scooterspor her oppe, skyldes kanskje at dette er et "hellig fjell" for samene?

Nesten samme retur, men skrådde ned bratta litt lenger sør med feller på. Tok så av fellene og oppdaget at den ene stålkanten hadde begynt å komme ut av skia. De har jo vært med på mange turer med lite snø, så kanskje ikke så overraskende. Banka den inn og sklei på nydelig føre nedover. Helt vindstille lenger ned og tok en solingspause før jeg kjørte ned til elva. Da var snøbrua smeltet, men fant ei litt lenger ned.

Flott tur til "nærmest himmel'n", også dobbeltopp!