Nordlandstur - Vårskitur med vading (23.04.2014)

Written by Sea2Summit (Svein Eirik Aune) GSM

Ascents Breivasstinden (1,224m) 23.04.2014

Kjørte til Tosbotn og parkerte ved Tverråa, der hvor skogsvegen opp Granlia starter. Prata med ei dame ved gården, som sa det var OK. Hun nevnte også at brua lenger oppe var borte, så jeg måtte regne med vading.

Fint vær i dag. Tok skia på sekken og trasket i veg oppover. Var ett firhjulingsspor oppover (og nedover) her også. Hadde med overtrekks-sko som jeg brukte som "vadere". Det gikk fint. Deretter forbi Svartvatnet, hvor jeg kunne ta på ski og en kronglete Svartvassdal oppover. Tror nesten jeg så både jerv- og ulvespor her oppe i dalen. Ellers mye rype.

Opp på fjellet og videre mot Kaffivatnet. Fulgte vel samme rute som IL&O. På høydredraget over Kaffivatnet begynte det å blåse kraftig. Jeg var litt våt på beina etter vadinga og ble fort kald. Intet ly her på snaufjellet og hadde heller ikke med vindsekk, men fikk da på meg full goretex uten å miste noe i vinden.

Lenger oppe løya vinden og på toppen var det stille og knallfint!
Flott utsikt til Kjelviktinden, Heilhornet, fjord og hav, Vega, Syv Søstre, samt Vistkjerringa (klarte ikke å peke ut denne).

Så retur i samme spor, men nå hadde sola godgjort seg i Svartvassdalen, så det ble strevsomt ned her med masse gjennomslag. Godt å komme ned til Svartvatnet å ta skia på sekken, deretter ny vading og ned til bilen.

Denne ruta er nok bedre tidligere på vinter/vår.