Finere randotopp (04.04.2014)

Written by Sea2Summit (Svein Eirik Aune) GSM

Ascents Eidskyrkja (1,482m) 04.04.2014

Etter gårsdagens fine rando-tur ventet det en ny i dag, og denne blir nok enda bedre. Kjørte til bommen ved veien inn til Grøndalsstølen og traff mange andre i samme ærend, dvs. noen skulle opp på Sunndalsnipa.

Det var oppkjørt skiløype innover langs vatnet. Brøt opp mot stølen og videre opp Bygdaskaret. Masse skispor og ryper her.
Valgte sommerruta opp fra Fantekrålvatnet. Litt bratt og løs snø i sola her, så tok skia i henda i det bratteste partiet. Deretter var det bare å følge oppover og oppover mot toppen. Stor varde på toppen og knallfin utsikt mot Sunnmørs-topper med Skårasalen, Slogen, Jakta, etc., fjord og hav og Jostedalsbreen med sine topper.
Var en kjentmann på toppen som hadde gått opp nordfra, han viste navn på mange topper og syntes kommunetopp-prosjektet hørtes imponerende ut ... Ellers kom det flere opp mens vi var på toppen.

Og så over til nedturen som selvfølgelig ble en stor "opptur". Sola varmet det øverste laget til slush og det ble en nydelig kjøretur ned, GPS'en passerte 95 km/t ...

På returen valgte jeg å skli/stake over Litlevassdalen, og kunne derfor kjøre på ski gjennom
skogen helt ned til bommen/bilen. En av de fineste rando-toppene hittil!