Stølsheimen dag 3 Og 4 (27.03.2014)

Written by Sea2Summit (Svein Eirik Aune) GSM

Ascents Årsdalsryggen (1,100m) 27.03.2014
Punkt på Årsdalsryggen (1,068m) 27.03.2014
Visits of other PBEs Vardadalsbu (888m) 27.03.2014

Tors-fre 27-28.03.2014

Kjørte inn til Stordalen Fjellstove, kvelden i forveien. Veien opp og krigshistorien om Stordalen Fjellstove er jo en historie i seg selv. Bare spør hytteverten på fjellstova, så får du alt fortalt.

Dagen derpå gikk jeg etter et scooterspor, retning Vardadalsbu. Traff 2 stk som også skulle inn til hytta, men jeg planla å gå Årsdalsryggen fra nord til sør først. Over Bukkedalsvatnet og Store Fjellvatn, før jeg krysset mot Austre og opp ryggen i nord.
Deretter sørover over høyeste på 1100 og "ned" til kommunegrensetoppen i Masfjorden. Så videre ned mot hytta. Traff igjen de 2 andre, og han ene var kjentmann her. Det var bra, for ellers hadde det blitt en lengre tur på meg. Nå kjørte vi rett ned mot Årsdalsglupen. For et flott terreng! Opp på andre sida og litt til, før Vardadalsbu dukket opp, med kun taket på annekset/do som stakk opp av snøen. Ble et skikkelig gravehøl ned her, for å få åpnet halve do-døra ...

Måtte også grave opp døra inn til hytta. Medbrakt øl og boksmat fra hytta smakte gormetisk da! Dagen derpå, tusletur i finvær tilbake.