Vårskitur på sitt beste (19.05.2012)

Written by Sea2Summit (Svein Eirik Aune) GSM

Ascents Ryssebotnrana (1,604m) 19.05.2012

Om gårsdagen var grå, ble dagen i dag praktfull!
Kjørte til p-plassen ved Frudalstunnelen og hadde planer om å gå opp via Frudalsvatnet. Masse breiski-folk ved p-plassen og de skulle opp på Skerdingen. Var litt i tvil om jeg skulle følge de eller følge mine egne planer. Valgte derfor fjellskia (tabbe!) og fulgte sprorene til de andre oppover, så fikk jeg ta valget lenger inn i dalen.

Lenger opp i dalen så jeg at det var veldig bratt opp fra Frudalsvatnet og valgte derfor å følge etter de andre opp mot Skerdingen. Gikk opp Kvålsbotn og inn i dalen med Skjerdingane og Salen rundt. Bratt opp på alle kanter, men det er jo derfor breiski-entusiastene søker hit. Ei bratt renne (over 30 grader) lå i skyggeparti og uten overheng. Fast og fin snø, men her måtte skia på sekken. "Pust og pes" opp til toppen av renna hvor breiski-gjengen stoppet og nøt sola i lett bekledning.

Jeg tok på skia og gikk videre retning toppen av Skjerdingen, holdt sørover og måtte ned ca 100hm før ryggen opp mot toppvarden på Ryssebotnrana. Magisk sikt ned til Fjærlandsfjorden og Dalavatnet før toppen. Nøt stillheten og knallværet på toppvarden en god stund, før jeg tok fatt på returen samme vei. Silkeføre nedover før opp og innom varden på Skjerdingen og ned til toppen av snørenna. Nå skulle jeg hatt randone-skia som lå i bilen! Tok ikke sjansen ned her med fjellski og spente de på sekken og gikk ned(tur!) på beina.

Ned fra renna og der var allerede breiski-gjengen på vei opp mot Salen på andre sida for å kjøre ned der. Jeg sklei videre nedover dalen, men ned mot Kvålsbotn skar skia gjennom snøen, så da ble det ingen flere telemark-svinger ned her. Kjørte fra side til side ned bratta, før jeg sklei videre nedover til bilen.

Utrolig fin tur i et vårsogn på sitt beste, hadde jeg bare valgt randoneskia ...
Ble bare 16 km med denne "rette linja" mot toppen.