Lokal tur til Flatholmen og Billedholmen (03.12.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Muruvik (7m)
Ascents Billedholmen (33m) 03.12.2019
Flatholmen (11m) 03.12.2019

I et skikkelig regnvær, grått og trist, valgte jeg en lokal trimtur. Jeg kjørte til Muruvik og parkerte ved sjøen. Det er skiltet Flatholmen fra hovedveien. Flatholmen er et svært populært turmål, spesielt for lokalbefolkningen. Jeg ankom Flatholmen ved fjære sjø. Høyeste topp er 10,8 meter høy. Utenfor Flatholmen ligger Flatholmskjæret med 3,9 meter over havet. Her skal det være mulig å gå mellom Flatholmen og skjæret når det er skikkelig langfjæra, men i dag var det for mye vann. Det er ikke mulig å entre Flatholmskjæret mellom 14 april og 14 Juli pga fuglelivet. Jeg returnerte samme vei, men fortsatte etter det gamle jernbanesporet mellom Muruvik og Hell. Målet var å bestige Billedholmen (33 moh) Det var mye djup fuktig snø, men det var flatt og fint å gå etter jernbanesporet. Etter passering av en jernbanetunnel ligger billedholmen på venstre side. Det er bygd en brei molo ut mot holmen. Denne holmen er bratt å bestige, men Kjentmann Stjørdal har merket oppgangen til toppen med blåmaling. Det er kun en oppstigning som er mulig igjennom ei kløft. På toppen er det et trigpunkt i horisontal stilling og en trimboka med klippetang. Reklame for appen ExploreStjørdal.
Etter signering i boka returnerte jeg tilbake over moloen. Jeg tenkte at det ville være greit å gå i de samme sporene mine tilbake. Men i det samme jeg kom ut på moloen så jeg et lokomotiv med ei gassvogn på slep, som kjørte etter jernbanelinja jeg hadde brukt. Jeg trodde jernbanelinja var nedlagt. Jeg tok ikke sjansen på å gå etter toget, da jeg regnet med at det ville komme tilbake. Jeg måtte gå etter en gangsti mot Hellstranda og til Hell, og videre i motbakke opp Gevingåsen og ned til Muruvik etter gamle E6 .Mange kilometer med omvei. Da jeg gikk over brua fra Hellstranda over hovedjernbanesporene kom gasstoget tilbake fra det gamle sporet. Det er en del industri på Muruvik som bruker tog til frakting av gass.

Langfjæra mot Flatholmen
Det er mulig å gå over til Flatholmskjæret ved langfjæra
Topptreet på Flatholmen
Rynkeroser (nyper) er uønsket på Flatholmen
Industri i Muruvik
En betongkloss med et hull boret i toppen på Flatholmen
På tur mot Billedholmen på et jernbanespor som ikke var nedlagt allikevel. Sporet brukes til gasstransport
Inn i tunnelen. Det var bra at jeg ikke møtte toget inne i tunnelen
Ut av tunnelen
Brei molo ut mot Billedholmen
Blåmerket sti.
Trimbok og klippetang fra KjentmannStjørdal
Info på trimkassen
Dette fine trigpunktet har falt ned
Her kommer
Jomfrustuggu
Passering under E6
Fine tegninger under E6
Her er toget som ville bruke samme spor som meg.