Sveafjellet (Stille etter stormen) (01.12.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Lennaelva (utløpet) (86m)
Ascents Sveafjellet (336m) 01.12.2019

FLATANGER 19/67
Etter fire uker med godt turvær, meldte yr sterk kuling og mye snø i helga. De to bergenserne Knutsverre og Uncas kom til Namdalen for å samle kommunetopper denne helga. Fredag hadde mye vind men ikke så mye snø. Lørdag bestemte de to herrene seg for å bestige Hemnafjellet i Namsos/Namdalseid. Det var et skikkelig uvær med mye snø. snøfokk. sterk kuling med storm i kastene på toppen. Ingen ville en gang ha tenkt på å bevege seg opp til 680 moh. i et slikt vær, men de utstyrte seg med truger og delvis stegjern og entret toppen i horisontal stilling.
Jeg snakket med Knutsverre på telefon lørdag kveld.
Men i dag på søndag var det gløtt av sol og svært lite vind. Jeg kjørte fra FV17 ved Sjøåsen og ut mot Flatanger. Jeg passerte startstedet for Hemnafjellet. I dag lå fjellet delvis badet i sol, og ruta opp til høyre for den gamle taubanen vistes godt. Jeg fortsatte videre for å bestige Sveafjellet. På grunn av de store snømengdene var det vanskelig å finne parkering. Jeg stoppet ved en infotavle for Flatanger kommune, og måket meg en parkeringsplass der. Jeg gikk 1,3 km tilbake til startpunktet ved en skogsbilvei ved Gårdsetervatnet ved utløpet av Lennaelva. Jeg gikk på sørsiden av elva for å unngå elvekryssing, men det er mulig å gå etter skogsveien til Selafossen og krysse en dam ved Beingårdavatnet. Jeg gikk først gjennom en skog med ganske lite snø. Etter hvert da jeg kom over skoggrensa økte snømengden betraktelig . God utsikt mot kommunetoppen Beingårdsheia på tur opp. Trigpunktet som er oppgitt som høyeste punkt i Peakbook ligger i.flg. kartverket 10 meter vest for høyeste knaus. Dette var en flott dag i forhold til uværet i går. Men en ting er sikkert, bergensere tåler mye vær.

600 meter til ubrøytet parkeringsplass
Ved dette infoskiltet måket jeg parkeringsplass
Fin vandring i skogen på sørsiden av Lennaelva
Sveafjellet skimtes i bakgrunnen.
Ei merkelig furu på tur mot Sveafjellet
Utsikt mot Beingårdsvatnet og Beingårdsheia
Trigpunktet på Sveafjellet
Denne toppknausen på Sveafjellet ligger ti meter øst for trigpunktet
Jeg passerte Hemnafjellet. Ruta til Knutsverre og uncas går til høyre for den gamle taubanen
Hemnafjellet sett fra kiskaia i Namsos klokka 1430

Takk for hederlig omtale,

Written by knutsverre 01.12.2019 20:37

Terje! Og tusen takk for god og nyttig informasjon om turmålene våre i Namdalen som dessverre ble redusert til to i denne omgangen! Kjekt å se hvordan Hemnafjellet ser ut i bedre vær enn det vi hadde, og gratulerer med nok en topp i Flatanger!

Sv: Takk for hederlig omtale,

Written by TERJES 02.12.2019 00:14

Takk for hyggelig kommentar. Det skal bli spennende å lese rapportene fra deg og Uncas for disse turene.