Vinterdagen (Indre Fosen 8/57) (28.11.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Rørvik ferjeleie (4m)
Ascents Vinterdagen (353m) 28.11.2019

Kjørte ut til Flakk ferjeleie og reiste til Rørvika med MF Munken. Gratis hvis du ikke tar med bilen. Å ta med bilen koster skjorta. Rett vest for ferjeleiet oppe på Fv 715 går det en lokal vei inn til noen hus. Fulgte denne ca 300 meter og tok til høyre etter en traktorvei. Da traktorveien nådde Hampmyra forlot jeg traktorveien og gikk over myra, passerte ei elv og gikk opp etter noe beiteland opp til veien som kommer fra Ekset. Fulgte denne til jeg kom til et kryss vest for Holbekkmyra og tok til venstre etter en traktorvei som går til Tørstadvatnet. En del is på traktorveiene i dag. Like før vannet går det en sti på østsiden av Tørstadvatnet. Denne fører til Markusveien. Gikk litt innover veien mot Tørstad og gikk etter kompasset opp til denne toppen med det merkelige navnet Vinterdagen. Kanskje den skifter navn på sommeren? Det er en trigpunktbolt med noen få steiner på toppen. Like nord for toppen er det en liten varde på en nesten jevnhøy topp. Samme rute tilbake, og rakk ferja med 10 minutter.

M/F Munken legger til kai på Rørvika
En del is på traktorveiene i dag
Etter å ha passert Hampmyra og elva er det fint beiteterreng mot veien fra Ekset
Ved Tørstadvatnet
Tørstadvatnet
Fra Tørstadvatnet og inn på Markusveien
Trigpunktet på Vinterdagen
Vinterdagen med litt snø, sett fra varden på en høyde nord for Vinterdagen

Korrekt dato

Written by Snilen 29.11.2019 20:49

å besøke denne tinden er 14. oktober, sannsynligvis enklere enn å besøke Julaften på julaften

Sv: Korrekt dato

Written by TERJES 30.11.2019 01:43

Neste gang jeg skal feire jul i Horten (ikke i år) skal jeg reise ut til Julaften for å henge opp litt julepynt. Hvis du entrer Julaften på julaften i år kommer du meg i forkjøpet.