Eikeberget - Kongsvinger (27.11.2019)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Eik p-lomme (186m)
Endpoint Eik p-lomme (186m)
Ascents Eikeberget (291m) 27.11.2019 15:16
Visits of other PBEs Eik p-lomme (186m) 27.11.2019 14:54

Denne ettermiddagen skulle jeg kjøre fra Oslo til Elverum. Selv om det er en noe lengre rute, valgte jeg å kjøre via Kongsvinger for å kunne ta en liten topptur i et område jeg sjelden besøker. Været var grått med tåke oppi høyden, og det var meldt nedbør ut mot kvelden. Temperaturmåleren i bilen viste konstant 2 plussgrader under kjøreturen fra Oslo til Kongsvinger.

Jeg svingte av riksvei 2 ved Roverud. Litt nord for Roverud kjørte jeg under jernbanen og fortsatte nordover på Haugsvegen. Ved gården Eik var det en stor parkeringslomme på vestsiden av Haugsvegen. Jeg parkerte der og skiftet til tøy og sko som var mer egnet for vandring i den kramme snøen.

Parkering langs Haugsvegen ved gården Eik.

Fra parkeringen fulgte jeg først en traktorvei langs nordsiden på gården Eik. Deretter oppover i skogen, hvor det ble langt mer stigning et stykke. Jeg forventet ingen stier oppi skogen der, men da jeg dreide mer nordover og det ble flatere igjen, gikk det sannelig en sti som var nokså tydelig tross opp mot 10 cm snø. Denne stien fulgte jeg ca 300 meter inntil den gradvis forsvant. Så ned i et lite søkk og oppover et hogstfelt mot toppunktet. Selve toppen befant seg inni høy skog.

Hogstfeltet rett før toppen på Eikeberget, som er inni skogen midt i bildet.
På Eikeberget (291).

På returen tok jeg etter hvert en noe mer nordlig rute nedover mot traktorveien. Veldig greit å gå i den høye og mørke skogen hvor det kun var et lite melisdryss på bakken og nesten bart noen steder.

Til slutt fulgte jeg traktorveien tilbake til bilen. Deretter siste kjøreetappe mot Elverum.