Tafjordfjellas perler (Tunga-Grotli) (22.07.2019)

Written by Albrecht (Albrecht Hofheinz)

Start point Tunga
Reindalseter (710m) 22.07.2019
Tunga p-plass (805m) 22.07.2019
Veltdalshytta (1,180m) 22.07.2019

Jeg var turleder for denne DNT-fellesturen:

Jeg er turleder.

Tafjordfjella er det største fotturområdet på Sunnmøre. Her er naturen variert med bratte vestlandsfjell i vest og slakere fjell i øst og rent viddepreg i sørøst.

Hyttene til Ålesund og Sunnmøre Turistforening er romslige og nydelig plassert i terrenget. Vi får også med oss noe av krigshistorien fra 2.verdenskrig ved besøk av Fieldfarehytta, som ligger fantastisk plassert i fjellveggen en kort avstikker fra Veltdalshytta. Kombinasjonen selvbetjeningshytter, betjente Reindalsseter (DNT) og hotell er interessant i et fjellområde som mange mener er det flotteste å vandre i.

Program

Dag 1: Ankomst Pyttbua (1.161 moh) (selvbetjent), ca 10 km/3 timer
Avreise med Trondheimstoget kl. 08.02 til Dombås og videre taxi til Tunga. Ankomst ca kl. 13.30. Til fots på vei og sti langs Puttåa opp til Pyttbua. Vi ordner oss til på hytta og lager maten sammen. Kvelden brukes til informasjon om resten av turen og til å bli kjent med hverandre.

Dag 2: Pyttbua - Veltdalshytta 1.180 moh) (selvbetjent), ca 12 km/4 timer
På bru over Puttåa sør for hytta. Opp dalsida mot sør og over ryggen og forbi Radkovatnet. Sørvesterover langs foten av Karihøa og over Kariløyfte. Deretter bratt ned fra Veltløyfte til Veltdalshytta. Forfriskende bad! Nok en kveld vi kan lage den middagen vi ønsker.

Dag 3: Veltdalshytta - Reindalseter (710 moh), ca 12 km/4 timer
Først innom krigskvarteret til Kompani Linge fra 2.verdenskrig - Fieldfarehytta, så en flott fottur ned vakre Veltdalen. Målet er Reindalseter - en nydelig, betjent hytte. Her kan vi se fram til å få servert deilig middag og frokost.

Dag 4: Reindalseter - Danskehytta, (1.450 moh) (selvbetjent), ca 14 km/5-6 timer
Dagen starter med god oppstigning - først til Daumålsvatnet (1.306 moh), deretter opp til ca 1.560 moh før vi vandrer ned til demningen ved Heimste Vikvatnet. Hytta ligger høyt i et goldt, men vakkert fjellandskap.Siste mulighet til å lage middagen sammen.

Dag 5: Danskehytta - Grotli hotell (900 moh) ca 12 km/4 timer
Siste vandredag endret jeg opplegget for å gå over Hellstugueggi, så (først utenfor sti) ned til Grotli Hotell, som byr på gamle tømmervegger og peiskos. Denne kvelden skal middagen smake ekstra godt! Og vi gleder oss til å tenke tilbake på de gåtte dagene.

Dag 6: Hjemreise - Oslo
Vi tar oss tid til en lang og god frokost og en rusletur i område - fint mot Skridulaupen [vi gikk og så på flyvraket kjent fra «Into the White»]

. Avreise med buss VY146 kl 13.20 fra Grotli til Oslo bussterminal, ankomst kl. 20.30.

Alle tidsberegninger er gjort ut i fra en gjennomsnittsfart på ca 3 km/ t. Vær obs på at pauser, vær- og andre forhold, ikke er innberegnet i tid brukt på turen.

Pris:
Kr. 4.788,- fra Dombås/til Grotli
Kr. 6.538,- fra/til Oslo
Ikke-medlemstillegg kr. 750,-. Bli medlem i DNT.

Turpakken inkluderer: Overnattinger, 1 turleder, alle måltider (frokost, niste/termos, vanligvis tre-retters middag) med unntak av: Første dag kun middag, siste dag kun frokost+niste/termos.

Maks antall deltakere på denne turen: 11

Gradering av turen: rød

Annet:
Denne turen er også presentert i vårt engelske program <https://english.dnt.no/aktiviteter/103467/862426/>