Opp på hodet - ned til halvliter'n (24.07.2006)

Written by TL72 (Trond Ludvigsen)

Ascents Rødøyløva (443m) 24.07.2006

Opp på hodet - ned til halvliter'n - turrapport med bilder og kart på helgetur.net

Det var fortsatt overskyet da jeg åpnet glidelåsen på teltet, men det var likevel noe lettere enn i går, og jeg kunne se toppen av Rødøyløva. Det gjorde meg optimistisk med tanke på en bestigning. La merke til at kajakkpadlerne allerede hadde dratt.

Etter å ha fortært restene etter gårsdagens middag til frokost gikk jeg stien tilbake mot Kobbvågen. Herfra går det en bratt sti rett opp mot Rødøyløva, men jeg vurderte aldri å ta denne "snarveien". I stedet la jeg fra meg telt, sovepose og alt annet som jeg ikke ville dra med meg opp på fjellet bak noen trær, og fulgte veien nordover øya.

Veien ble etter hvert dårligere. Jeg var ei kort stund i tvil om jeg hadde gått for langt, da jeg plutselig fikk se et skilt med pil mot Rødøyløva. Jeg fulgte en god og tydelig sti oppover ei skogbevokst li, og var innom ei grillhytte og skrev i gjesteboka, før jeg kom opp på snaufjellet. Herfra var det veldig fint å gå. Det gikk først litt nedover, før jeg kunne ta fatt på selve løva. Det ble litt brattere oppover hodet. Mer...