Rundtur i Os (20.11.2019)  4

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Moberg grendahus (120m)
Endpoint Sagbruk v/Furehaugen (190m)
Ascents Bjørnaåsen (119m) 20.11.2019
Furehaugen (256m) 20.11.2019
Hjortåsen N (208m) 20.11.2019
Liafjellet (259m) 20.11.2019
Tverråsen (224m) 20.11.2019
Ulvenfjellet (316m) 20.11.2019
Visits of other PBEs Hjortåsen nord parkeringslomme (50m) 20.11.2019

Rundtur i Os

Dag 2 med bil muliggjorde en rundtur i Os. Jeg og Sondre hadde vært på 2 topper i Os kommune i forbindelse med en rundtur i Fana/Os for 2 år siden. Vi hadde ikke et klart definert mål for hvor mye vi skulle rekke i dag, men anså 5 topper som greit. Vi endte på 6 topper, og er fornøyde med det. ArneBNyg ble også med på denne turen, og fikk sine første fjellturer i Os kommune. Temperaturen var hele -5 grader da vi kjørte gjennom Søfteland, men steg til -2 innen vi ankom området rundt Osøyro. Plussgrader fra lunsjtider, og strålende sol hele dagen. Vi var svært fornøyde med turen, og overrasket over at det var sti opp nesten alle toppene (Bjørnaåsen var den klart mest knotete).
Merk: Dette er i utgangspunktet 6 separate fjellturer, men velger for enkelhetsskyld å legge alle inn i samme turrapport. Samtlige ble gjort på samme dag.

Liafjellet

Liafjellet ligger nært Osøyro, og det å gå hit falt som et naturlig valg. Blant annet siden det er god sti hele veien opp, slik at dersom man skulle bli våt i dag, så var det i hvert fall ikke allerede på den første toppen

Vi kjørte opp Moberglia, og parkerte ved grendahuset på ca. 120 moh. Herfra var det 1,3 km og 160 høydemeter til toppen. Huset og bilen kan ses til høyre i bildet

I nærheten av siste gård (160moh), er det tydelig merket av mot venstre. Herfra er det 1 km til toppen. Først på vei, som på bildet, deretter på sti

God sti hele veien til toppen. Åpenbart et populært turområde. Vi møtte rundt 5 stykker på denne korte turen en vanlig onsdags formiddag

Sondre og Arne på Liafjellets høyeste punkt!

Undertegnede og Arne er fornøyde med å ha nådd toppen

Vi gikk videre et stykke vestover, og kom da til varden og utsiktspunktet. Vi er derimot sikre på at dette er minst et par meter lavere enn toppen vi passerte lenger østover. Dersom det er toppvarden som faktisk er 259moh, er nok høyeste punkt 261- eller 262moh.

Flott utsikt sørover, med Bjørnaåsen (117) midt i bildet

Meg selv og Arne nyter utsikten

Ulvenfjellet

Vi kjørte nordover og parkerte på industriområdet ved Hjorthaugen, hvor blant annet Kongsberggruppen holder til. Stor parkeringsplass på nordsiden av veien, hvor det i nordenden av parkeringsplassen er skiltet mot blant annet Ulvenfjellet og sidetopper som Vardafjellet (305, med 75m i PF)

Ganske god skilting og lett å finne frem. Stien var noe bedre enn forventet

Arne leder an; først på vei/bred sti...

... Deretter på smalere sti i det man kommer høyere opp. Viktig å være ops på merkingen her, da stien deler seg flere steder

Første utsiktspunkt mot Osøyro i det vi når 210moh, og dermed ser over Vetlafjellet (205)

Da var toppen nådd! Dette er faktisk dagens høyeste punkt, men heller ikke her er vi over tregrensen. Dette i stor kontrast til gårsdagen på Sotra, hvor alle toppen var over tregrensen (selv om de stort sett var lavere enn dette)

Arne og undertegnede er fornøyde med nok en bestigning

Hjortåsen

Vi gjorde oss klare for å ta dagens eneste øytopp: Hjortåsen er nemlig høyeste, og eneste, fjelltopp på øya Strøno

Parkerte på parkeringsplassen som er avmerket på peakbook, ca. 50moh. Vi hadde ikke store forhåpninger om denne turen. Den viste seg derimot å være betydelig bedre enn forventet

Smal vei fra starten av, som starter litt øst for parkeringslommen. Deretter god sti. Denne varer helt til et lite fjellplass like nord for det høyeste punktet, ca. 185moh.

Det høyeste punktet er like nord for huset med masten. Ikke sti de 150 meterne, men greit framkommelig og alt i alt en svært positiv overraskelse da vi så for oss å slite oppover i krattskogen helt fra bilen

Utsikten var klart best nordover

Etter turen var klokken rundt 12, og lunsjmagen meldte seg. Vi fant tilfeldigvis denne sjarmerende butikken i jakten på mat. Her får man stort utvalg av nystekte boller, brød og andre bakevarer, samt en del ordinære butikkvarer. Hagavik Hjemmebakeri kan absolutt anbefales et besøk!

Bjørnaåsen

Med magen full av skolebrød var vi klare for dagens laveste topp! Her var det derimot lite med sti, såvidt vi fant, hvilket gjorde særlig turen opp noe knotete

Vi parkerte ganske langt opp i byggefeltet, ved ca. 60moh

Nordtoppen (som ikke er den høyeste) stiger opp over et av de mange nye husene i dette nokså nye byggefeltet

En del av turen ble slik. Vi fant derimot en noe mer behagelig vei ned, hvor vi periodevis fant en svak sti (som muligens er dyretråkket, da den ikke så ut til å ha en bestemt opprinnelse eller ende). Dette var den eneste turen hvor det ikke umiddelbart var helt enkelt å finne toppen... Høydedraget rett fremfor oss er faktisk toppen, og kan neppe sies å være noe høydare!

Både Arne og Sondre er likevel svært fornøyde med bestignigen

Tverråsen

Vår initiale plan var å ta Skogafjellet (289) som neste tur. Etter å ha makket litt i krattet på Bjørnåsen, ønsket vi derimot ikke å gå rett videre på et annet fjell med mye kratt. Jeg kommer derimot til å ta Skogafjellet en annen gang alene, f.eks. som en treningstur hvor den kombineres med Gråfjellet (486) og Rødsfjellet (526). Å bestige alle toppen (PF > 100m) i Os kommune er nemlig et uttalt mål for undertegnede. Det ble da naturlig å legge turen via Tverråsen og Furehaugen. Vi antok at disse var betydelig mer tilgjengelige, og hadde nok veldig rett i det

Vi tok tilfeldigvis Tverråsen først. Her parkerte vi på Eide (120), hvor traktorveien begynte. Sett i ettertid var denne veien både åpen og fullt kjørbar for alle biler, og kunne sånn sett blitt kjørt

Anmarsjen frem til denne svingen, like sør for toppen, var imidlertid bare en god kilometer, og ble unnagjort på vel 10 minutter. Veien brakte oss opp til 170moh.

Herfra kom vi oss over på en dårligere vei, før vi trakk opp en bratt bakke i barskogen som omfavner denne lille fjelltoppen i Os kommune

Toppryggen var også preget av tett barskog, som forsåvidt er mye enklere å gå gjennom en myr, lyng og annet kratt. Det tok ikke mer enn 5 minutter fra vi forlot veien ved 170moh til vi stod på toppen

Både Arne og Sondre har nok besteget "fetere" fjelltopper før, men var likevel fornøyde med turen. Dette var min 220. fjelltopp! (PF > 100m)

Furehaugen

Klokken var ikke mer enn 14:30, og vi så ingen grunn til å ikke ta en liten tur til. Dette ble faktisk fjelltopp nr. 6 for dagen, og dermed nr. 13 på 2 dager for meg og Sondre!

Klok av skade fra forrige tur, tok vi oss denne gangen til motet og ga goss oppover grusveien. Denne førte oss helt opp til et lite sagbruk og en fellesfjøs, helt oppe på 190moh. Det er vell ingen overraskelse at turen herfra til toppen ikke var veldig krevende...

Den eneste bratte bakken gikk fra fellesfjøset og opp denne skråningen. At noen hadde bedrevet tømmerhogst her, gjorde oppstigningen enda enklere for vår del. Toppen av bakken er ca. 230moh.

Vi gikk videre nordover; over en myr og opp på toppryggen mot det høyeste punktet

Arne og Sondre inspiserer leirplassen på toppen. Vi brukte under 10 minutter opp hit, hvilket gjorde dette til dagens korteste og minst krevende tur. Tverråsen ville nok vært direkte sammenlignbar dersom vi hadde kjørt til veiens høyeste punkt på 170moh.

Vi gikk samme vei tilbake, og takker av med dagens siste nedoverbakke!