Foss SØ for Reppanuten (20.11.2019)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Foss SØ for Reppanuten (1,070m) 20.11.2019

Hadde fått nyss om at det hadde blitt klatret is i Aurlandsdalen de siste dagene, så da var det bare å kaste seg rundt for å starte sesongen. Dro sammen med Even oppover. Vi hadde sett oss ut ei linje i sørøstveggen på Reppanuten som noen hadde tipset om på Facebook, men uvisst om denne er blitt klatret tidligere.

Linja vår sørøst for Reppanuten. WI5, fem taulengder.
Even er klar for tur.
Ved innsteget.

Fikk kjørt opp til en tunnellinngang like sør for Njuken. Herfra gikk vi til fots oppover en ubrøytet anleggsvei. For å komme ned i dalen der Reppa renner måtte vi ta en 45 meter lang rappell fra noen trær (se GPS-track). Herfra var det litt forsering av steinur før vi ankom innsteget til linja vår. Fossen var rundt 110 høydemeter fra bunn til topp. Vi klatret den fem taulengder, men første og andre taulengde kan trolig slås sammen. Litt sprøtt i bunn, og rennende vann på toppsøyla. Ellers fin is hele veien!

1 taul (WI4+, dårlig is)
2 taul (WI2, transport)
3 taul (WI5-, to bratte opptak)
4 taul (WI4, et flytt ut på ei hylle mot venstre, deretter videre til bunn av toppsøyla)
5 taul (WI5, bratt opp søyla, så slaker det ut mot toppen. Lang taulengde).

Even er i gang.
Even følger i tredje taulengde.
Bratt i toppen.
Even sniker seg rundt et hjørne i fjerde taulengde.
Undertegnede opp siste søyla.

Husk at forholdene kan være helt annerledes senere på vinteren, trolig lettere, men også kanskje mer utfordrende.

Returen valgte vi å gå opp til demningen ved Reppavatnet. Ned trappa på andre sida av demningen var det skjult is under snøen. Begge sklei, og jeg klarte å ødelegge hoftebeltet på sekken. Irriterende! Deretter fulgte vi anleggsveien ned igjen til bilen.

Utmarsj.
Fjernutløste et lite flakskred. Aktivt rimlag i innblåste lommer.
Demninga ved Reppavatnet.
Linja vår sett fra anleggsveien på vei ut.

Takk for en fin tur, Even!