Alsgarden og Blåfjell (20.11.2019)

Written by vegardfj (Vegard Fjeld) GSM

Start point Kleven (254m)
Endpoint Kleven (256m)
Ascents Alsgarden (480m) 20.11.2019 10:28
Blåfjell (462m) 20.11.2019 11:20
Visits of other PBEs Parkering Kleven (251m) 20.11.2019 09:38
Alsgarden utsiktspunkt (468m) 20.11.2019 10:33
Blåfjellhuken (454m) 20.11.2019 11:20

Endelig en dag med oppholdsvær, den ble benyttet til en tur til Alsgarden og Blåfjell. Turen over Alsgarden gikk delvis utenom sti, og på snøføre. Litt tungt, men greit å finne fram. Selv om det er skiltet ett sted, så er det ikke merket sti på annen måte opp dit. Flere flotte utsiktspunkt der oppe, i flere retninger.

Så på kart at det var merket en sti ned på østsiden av Alsgarden. Fant ikke noen sti i snøen, naturlig nok, men fant en grei nedstigning. Fant stien de siste 100 meterne før jeg kom inn på stien mellom Blåfjell og Havretjenn.

Gikk videre opp over Blåfjell og ned på andre siden ved myra. Enkelte steder var det fryktelig vått og måtte delvis vasse gjennom vann for å komme videre.

Må si at Alsgarden er en litt ukjent perle i området, fantastisk utsikt, men få som går dit. Som sagt ingen merket sti opp dit, men om man liker å gå litt utenom stier, er dette en flott tur.

Fra toppen av Kalverompa, skiltet videre til Alsgarden og Seteråsen. Ikke veldig tydelig sti her, men man følger kløfta oppover mellom disse åsene.
Fra nordsiden av Alsgarden, med utsikt ned på Havretjenn. Signalkulen/Middagskollane opp til venstre.
Flott utsikt fra sørsiden av Alsgarden.
Her fra utsiktspunkt på vestsiden av Blåfjell, før man kommer bort til toppunktet og varden.