Langfjellet (Nabofjellet til Beingårdsheia) (17.11.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Sandvatnet (188m)
Ascents Langfjellet (523m) 17.11.2019
Visits of other PBEs Oksvoldvegen (70m) 17.11.2019

Tur til grensetopp mellom Namdalseid og Flatanger med PF på 290. Kjørte etter FV 766 til Altvatnet. Her er det en stor parkeringsplass, men det går en Statskogvei (Oksvoldvegen) på venstre side av veien. Det koster kr 60 å kjøre de 4,9 kilometerne inn til god parkering ved Sandvatnet. Det var nesten ikke snø på veien innover. Jeg parkerte ved Sandvatnet og siktet meg inn på ryggen mot Langfjellet. Det var litt isete under tregrensa, men det ca 3 cm tjukke laget med snø over tregrensa hadde skodd isen på fjellryggen. Lettgått terreng innover mot toppen som ligger ca 300 meter SØ for trigpunktet. Det er stup på vestsiden av ryggen, og det er flott utsikt mot øststupet på Beingårdsheia og ned mot Eidbyggskardet. Skal man besøke kommunetoppen Beingårdsheia er det best å gå litt bratt rett vest fra parkeringa ved Sandvatnet og videre NV mot Sneililangvatnet like før toppen.