Søndagstur til Tempelet (17.11.2019)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Liane (230m)
Endpoint Samme (230m)
Ascents Tempelet (398m) 17.11.2019 12:18

Tempelet i Hyllestad - gjenvisitt

Helg med hyggelig familiebesøk hos datter Liv Synnøve i Hyllestad. Flott, kaldt vintervær. Etter en god frokost dro Astrid, Liv Synnøve, Rune og jeg avgårde mot Tempelet - en ny PF>100 topp i Hyllestad for Astrid og Liv Synnøve. Jeg var der i mai 2011.
Vi kjørte vei 607 Ønadalsvegen til litt nord for Ramsgrøvatnet og tok av mot venstre (vestover) oppover mot den innerste gården i Liane. Ingen av gårdene i Liane så ut til å være bebodd. Fikk snudd og parkert ved den innerste gården. I ettertid hadde det vært bedre å parkere i siste veidelet før denne gården og derfra følge en gammel skogsvei som er prikket inn på kartet vestover. Da hadde vi sannsynligvis også funnet den ryddete stien opp gjennom skogen som vi først oppdaget på tilbaketuren.
Slik det nå ble, fortsatte vi over et jorde og inn på en gammel ferdselsrute mot Langesjøen. Derfra fulgte vi hjortestier oppover langs den brede ryggen mellom 366-toppen og Tempelet i relativt lettgått terreng.

Tempelet er en ganske markant topp sett fra 340-høyden vest for toppen
Toppvarden på Tempelet med Blægja 1304, Heilevangstaurane og Kvamshesten 1209 i Bygstad i bakgrunnen

Varden står på høyeste punkt med GPS koordinater som stemmer med PB. Det er avmerket et trig-punkt på kartet noen meter SV for og nedenfor toppen, men det fant jeg ingen rester etter. Muligens har det vært et der varden står, men heller ikke her fant jeg noen rester etter merke.

Nydelig utsikt vestover i havet mot Alden til venstre og Atløy
Liv Synnøve og Rune ser mot kjente og kjære nærområder
Matpause på toppen av Tempelet

Det var så flott å være oppe i solen og utsikten at forlenget turen vestover mot 366-høydedraget før vi returnerte.

På turen opp rundet vi fjellet på nordsiden. På returen valgte vi å gå ned denne skråningen mot vest
På vei tilbake kom vi inn på en bedre og ryddet sti som er kortere enn ruten vår opp. Denne stien starter i granskogen der folket kommer ut

Tusen takk til alle for en flott tur!