Sesongdebut på is - Fjellåna i Stordal (16.11.2019)  5

Written by j_snorre GSM

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Fjellåna (420m) 16.11.2019

Sesongens første, og kjenner jeg meg selv eneste, isklatretur ble lagt til Fjellåna i Stordal. Både jeg og Johnny har sett på denne x antall ganger når vi har kjørt gjennom Stordalen og tenkt at det hadde vært artig å sjekke den ut en gang. Med kalde forhold og lite nedbør de siste ukene, lå forholdene godt til rette den helga her.

Fossen sett fra hovedveien

Det ble altfor sen start på turen ettersom jeg hadde planlagt å kjøpe nye klatrejern på Moa før turen (gårsdagens febrilske kvesseprosjekt av de gamle greide ikke å redde de tilbake i klatreshape). Moa-turen viste seg, som Moa-turer på lørdager ofte gjør, å bli en bomtur ettersom ingen av sportsbutikkene hadde klatrejern.

Møtte Johnny på parkeringa etter brua på Kvammen, beklaget meg kraftig over å måtte klatre på sløve stegjern, og kom oss til slutt avgårde ca. 1130. Vi siktet oss inn på det åpne hogstfeltet til venstre for et plantefelt. Fint å gå her og videre i åpen lauvskog på venstresida av elva. Det var lite is i nedre del av elva, så vi valgte å ikke gå inn på isen før på den siste flate delen på ca 250 moh. (muligens litt høyere). Her er isen bred og nokså slak de to første lengdene.

Johnny ledet første og gikk ut tauene. Jeg har kun ledet på et entaulengdesfelt før, og nøyde meg med å lede den andre lengden som jeg gikk til det bratner til i tredje lengde.

Her tok Johnny over. Fin lengde med et par litt brattere opptak rundt WI3.

Tredje lengde
Bratta i femte lengde sees øverst

Som følge av at det var ganske mildt og en del vann på isen enkelte steder, var tauene allerede her nokså våte. Det resulterte i stadig mer tilfrosne, stive og uhåndterlige tau. Litt av sjarmen med isklatring, vil jeg tro.

Johnny fortsatte videre og ledet greit opp den fjerde lengden som tok oss opp til den tydelige loddrette/overhengende delen litt over midtveis i fossen. Ved å holde høyre her i starten og ta en, i dag litt spennende og tynn, travers til venstre over overhenget, ble det neppe mer enn WI3+/WI4 her heller.

Femte lengde

Etter det ble det 4-5 lengder til med enkelte litt brattere parti rundt WI2/3, hvorav de tre siste ble klatret i mørket med hodelykt. Vi toppet ut på ca 580 meter (muligens litt lavere) og gikk ca 50 meter oppover på bratt mose og lyng før vi krysset det høyre elveløpet på ei flate. Herfra gikk det an å gå litt nedover igjen langs elva før det ble rapellterreng.

Vi tok 4-5 50-60 meters rapeller fra trær, før vi kunne koble oss ut og gå ned fra ca 300 moh.

førstebestigning

Written by kobbenes 17.11.2019 22:01

kult, denne har eg sett på sjølv når eg har kjørt forbi. voksen tur dette då!

Sv: førstebestigning

Written by j_snorre 17.11.2019 22:40

Er nok ikke førstebestigning, men tror ikke den klatres veldig ofte. Fin tur, og glad for at vi valgte å prøve å rapellere i stedet for å gå ned «baksida» til Stavseng. Hadde blitt en drøy kveld.