Fottur England 1 - Cleeve hill, Winchcombe (16.11.2019)  4

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Cleeve Hill (330m) 16.11.2019 12:08

Bjørnar hadde forskeropphold i Milton Keynes og inviterte til et besøk. Jeg tok han på ordet og møtte opp for en langhelg med pubturer og fotturer. Fløy til Stanstead og leide en bil. Vi tilbrakte fredagen i Milton Keynes med en lang spasertur i nærområdet.

Lørdag morgen kjørte vi vestover til Winchcombe hvor vi innlosjerte oss på vertshuset "The Plaisterers arms", et tradisjonelt og koselig vertshus. Etter litt rådslagning med turistkontoret la vi ut på tur på en veldig fin runde, over gresskledde jorder og opp på fine gresskledde åser. Det damen på turistkontoret ikke hadde fått med seg var at 400 m av stien var pløyd opp av en ivrig bonde. Der klistret gjørmen seg til føttene. Det må nevnes at det hadde regnet svært mye de siste dagene før vi dro, med flom i flere landsbyer.

Et av høydepunktene på turen var et gravkammer, Belas Knap, etablert 3000 år før kristus. Stedet ligger på de første høydene, i sporet vårt sees det som en liten sløyfe på sporet i sørøst.

Det var veldig lettgått og fint oppe på høydene, et gedigent utmarksbeite og en golfbane lagt fint i terrenget. Utsiktstavle på toppunktet. Vi avsluttet turen med lunsj i tettstedet Cleeve Hill og tok bussen tilbake til Winchcombe.

Flotte gresskledde jorder. Noe overrasket over at dette var lov. I Norge, som vi regner som allemannsrettens land, går vi utenom slike jorder.
Plutselig var stien pløyd bort!
Det ble ganske grisete!
Gravhaugen Belas Knap
Siktlinjer på den nordligste Cleeve Hill.
En deilig øl mens vi venter på maten i landsbyen Cleeve Hill.