Trollstolen og Blåstolen (16.11.2019)  4

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Øvervåge (80m)
Endpoint Øvervåge (86m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Stolaksla (951m) 16.11.2019 12:05
Trollstolen (1,140m) 16.11.2019 13:10
Blåstolen (1,110m) 16.11.2019 14:37

Det ble Romsdalstur denne helgen pga svært gode værmeldingen i vest. Geir Arne og jeg dro vestover, men turmålet var rimelig usikkert. En telefon til Jan Petter Vad (JPV) gjorde at vi ikke tok med ski pga harde snøforhold i høyden mente han. Siden vi ville prøve oss i litt mer ytre strøk,- ble også trugene hjemme. De burde nok ha vært med på denne turen.

Vi startet ved Vågstranda og vi hadde sett oss ut to "røde nåler" på sørsiden av Romsdalsfjorden.
Det ble en kraftprøve tidvis. Fra ca 700moh ble den floitte crispy snøen ikke crispy og fast lenger. Vi hadde en svært stri tørn opp ei grov ut med svært lett og løs snø. Været var fint og nesten helt vindstille. Det ble virkelig en kraftprøve med tråkk mellom store steiner/blokker oppover mot Trollstolen. Dette tok tid og jeg lurte egentlig på om vi ville klare å gjennomføre planen om begge toppene. Det klarte vi!! Oppstigningen fra sadelen mellom Trollstolen og Blåstolen ble like jævlig, men vi fikk en fantastidk utsikt og et flott lys over Romsdalsfjell.

Ting tar tid...og tiden flyr fort under slike vanskelige forhold. Kjekt å ha brodder i de lavereliggende områdene. Det var virkelig en nytelese å komme ned fra vanskelig forhold og ned til faste forhold igjen. Det var tunge bein. Mørket kom fort og hodelykt måtte på de siste kilometerne. Ikke så lang tur, men stort tidsforbruk.

Takk for turen Geir Arne..kjekt å treffes på tur igjen.

På Blåstolen

Sirkusartisten
Start date 16.11.2019 09:51
(UTC+01:00)
End date 16.11.2019 17:09

Slitetur

Written by Garm 19.11.2019 07:53

Stas med ein god gamaldags slitetur att.

Kamp mot klokka, kamp mot elementa og kamp mot seg sjølv. Den helga hadde alle ingrediensane til ein klassisk roman. :)