Ulriken (10.11.2019)  4

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Haukeland sør (busstopp) (35m)
Endpoint Ulriksdal (busstopp) (35m)
Ascents Ulriken Vest (607m) 10.11.2019

For andre søndag på rad viste Bergen seg fra sin beste side værmessig. Det var noe kaldere denne søndagen enn forrige, med 2-3 kuldegrader helt frem klokken nærmet seg 12. Jeg og Ingvild satset på Ulriken denne gang, og turen opp de bratte trappene opp Oppstemten ble en overraskende varm opplevelse. Vi valgte å gå Oppstemtem-ruta for første gang. Dette var vi ikke helt fornøyde med, da vi følte at den store mengden folk og de store inngripene i naturen påvirket selve naturopplevelsen i negativ retning. Vi gikk derimot den mer tradisjonelle ruta langs Ulriksbanen nedover, og anser dette for å være en finere tur.

Vi gikk gjennom Haukeland Universitetssjukehus til starten av Ulriksbanen (100). Dette bildet er tatt av starten av stien opp mot Trafoanlegget (190). Det er bratt i starten...

... Men noe slakkere etterhvert

Etter den krappe svingen på veien over Lægdene, ser vi toppen skikkelig for første gang på turen. Bildet er tatt på 290 meters høyde

Mange pausesteder og stadig bedre utsikt mot Fana og Os

1400 trappetrinn er forsert. Flott utsikt over et vakkert land - Norge <3

Paret foran panoramautsikten over Bergen

Photo shoot 1

Photo shoot 2

Photo shoot 3

Som nevnt i introen, gikk vi altså den mer tradisjonelle stien langs Ulriksbanen på vei ned