Nystølfjellet (09.11.2019)

Written by NJK500 (Nils-Jørgen Kristiansen) GSM

Ascents Nystølvarden (1,295m) 09.11.2019 11:42

I helgen skulle vi på julebord med jobben på Storerfjell, og vi kjørte opp etter arbeid på fredag. Dagen startet med en god (og litt sen) frokost på hotellet før jeg la avgårde på tur.
Jeg kjørte inn til parkeringsplassen på Vardhovd hvor det ble turstart. Det hadde vært litt snøvær i går og i natt, så det ble ganske tungt å gå

Det var godt skiltet ved turstart
I starten gikk jeg på vei, og jeg kunne ha kjørt litt lengre inn enn hva jeg gjorde
På stien var det ingen som hadde gått siden snøen kom
Det var skilt i alle stikryss, og stien var veldig tydelig her nede i skogen
Nysnøen skjulte de isete partiene på stien og det var slitsomt å gå. Til tross for at jeg var forsiktig, ble det et par fall
Oppe på fjellet ble det mer krevende å se stien, men det var godt skiltet
Jeg tror ikke jeg noen gang før har gått tur i et område som er så godt skiltet som det er her oppe
Da var det bare å krysse bekken før siste bakken til toppen
Tåka var tidvis tjukk i dag, og jeg så ikke toppen før jeg var ganske nære
Stor varde på toppen av Nystølvarden, så derav navnet
Skilt og informasjon på toppen
På returen letta endelig tåka litt slik at jeg fikk se litt av området