Søre Skjenafjell og Raudnuten (02.08.2019)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Brundaresteinen (1,300m)
Endpoint Stana (30m)
Ascents Raudnuten (1,197m) 02.08.2019
Søra Skjenafjell (1,395m) 02.08.2019
Nordra Skjenafjell (1,397m) 02.08.2019 07:43

Søre Skjenafjell og Raudnuten

Våknet opp til flott vær og la i vei ca kvart på syv. Fulgte Hardingeslepet et lite stykke før jeg tok av rett opp på Nordtoppen til Nordre Skjenafjell. Gikk deretter over sørtoppen, som er to meter lavere. Passerte vann 1266 på nordsiden og gikk over pkt 1394 til toppen av Søra Skjenafjell (1395). Deretter var det 300 høydemeter ned til Værmålen hvor jeg spiste lunsj mens jeg så på alle som vandret mot Trolltunga. Litt bratt opp fra sadelen mot Glugganuten, deretter grei skuring opp på Raudnuten.

Start fra stølen på Bruraresteinen i flott vær.
Passere nordtoppen på Nordra Skjenafjell (1397 moh).
Toppen av Søra Skjenafjell, 1395 moh. Utsikt NØ mot de andre toppene jeg passerte på veien.
Et lite vann i Værmålen, sadelen mellom Skjenafjell og Raudnuten.
Brattere terreng i sadelen mellom Gluggarnuten og Raudnuten. Nepshovden (780) midt i bildet.
Toppen av Raudnuten, 1197 moh.

Fulgte sti/tråkk mot sør fra toppen før jeg tok rett ned mot Flugedalen. Her er det lurt å holde mot sør, da det går en sti ned mot NV som passerer et brattheng (ikke synlig på kartet, se gps track). Tok en liten pause i varmen i Flugedalen. Vet ikke hvor navnet er kommet fra, men tok knekken på årets største klegg ved stølen. Stien videre går litt bortover (litt vanskelig å se) før den går bratt ned lien.

Forlater Flugedalen, ca 910 moh.

Tok en snarvei forbi Mjøsstølen før jeg passerte den godt vedlikeholdte fjellgården Isberg. Deretter var det ned forbi Furo og jeg havnet på stien lengst mot sør. Kjente godt all utforbakken i knærne nå, samt at det var glatt og sleipt på den ikke helt tydelig stien. Passerte til slutt forsiktig en skral bro før jeg kom ut omtrent gjennom en hage. Fikk låne telefonen (min hadde tatt kvelden i løpet av dagen) hyggelig fastboer og avtalt hentested og tid med svigerfar. Så var det bare å få av seg de klamme klærne og vente på pick up.

Passerer Isberg, 480 moh.
Broen har behov for vedlikehold, (og det hadde grunneier planer om).