Lille blåmann, sesongens første skitur (09.11.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Litje-Blåmannen (861m) 09.11.2019
Botnfjellet (844m) 09.11.2019
Visits of other PBEs Håkøybotn parkering (10m) 09.11.2019

Jeg var veldig klar for sesongens første skitur, yr hadde lovet sol fra blå himmel og ingen vind, og det stemte. Kjørte til Håkøybotn parkering som var åpen, koster 50 kr som kan betales med vipps. Mange biler på parkeringa så tydeligvis mange andre som hadde lille blåmann som turmål. Det var bare å følge skisporene bort myra og oppover skogen. Byttet fra kortfeller til langfeller da jeg kom til skogen der stigningen begynner, men etter kort tid løsnet den ene fellen, så da ble det på med kortfelle på den ene skien. Litt utfordrende å få skiene til å sitte i de bratteste partiene og måtte frem med sportsteip ett par ganger for å teipe fast fellene til skiene da de begynte å løsne igjen på begge skiene, så ble noen pauser underveis. Vell oppe på det som på peakbook heter Botnfjellet, men som nok folk flest kaller Lille Blåmann ble det litt bildetaking før jeg fortsatte til det som heter Litje-Blåmann her på peakbook. Det var ingen andre som hadde gått her, så måtte tråkke spor selv. Nøt utsikten fra toppen før jeg gikk samme vei tilbake. Tok av fellene på Botnfjellet og så var det bare å renne ned til bilen. Veldig fint føre, men var ett par steiner gjemt under snøen som benyttet sjansen til å lage riper i skiene mine. Randoski er tydeligvis veldig inn for tiden, for jeg møtte mange og var den eneste på fjellski.

Lille blåmann i sola
Nydelig vær og utsikt, må nyte sola før den forsvinner
Varden på Botnfjellet der alle andre hadde snudd
Toppvarden, Cecilie Skog koser seg i sola:)
Tilbakeblikk mot Lille blåmann og sporene mine

Fantastisk flott!

Written by Stigun 09.11.2019 20:57

Det har kommet skikkelig mye snø oppe i Troms! Nydelig nå som solen fortsatt kikker "over kanten"!

Sv: Fantastisk flott!

Written by Sola19 09.11.2019 21:57

Ja utrolig flott vær og føre her nå, må bare nyte de siste solstrålene:)