Tidkrevende tur til Norges laveste k-topp (09.11.2019)

Written by Stigun GSM

Ascents Eime (28m) 09.11.2019 11:52
Helgen ble innledet med kaldt men nydelig vær med svak vind fra øst, og jeg bestemte meg derfor sent om fredagskvelden for spontantur til Rogaland, kona var opptatt annet sted. Rådende værforhold gjorde det fristende å forsøke seg på K-toppen i Kvitsøy, statistisk sett et meget usikkert prosjekt i november måned, særlig i forhold til sedvanlig mye bølger og vansker med å komme i land på Eime. Med avreise hjemmefra litt etter kl 05 rakk jeg fergen fra Mekjarvik til Kvitsøy med god margin. Hadde underveis ringt Edvin, den "vanlige" skysskar en til Eime, og han kunne gi meg skyss, selv om han var midt i hummerfisket! I Edvins båt tok det ikke lange tiden å komme seg ut til denne ubebodde øya nordøst i havkommunen Kvitsøy, og med svært lite sjø var det en smal sak å komme seg i land. Det tok heller ikke mange minuttene å gå opp til bautaen som markerte høyeste punkt.
Høyeste punkt på Eime, - og Kvitsøy kommune
Utsikt nordvest, Skudeneshavn venstre, Bokn høyre

Klart vær selv om noen skyer, og fint rundskue. Edvin tok meg med en ekstra rundsløyfe i det fine været og vi fikk en hyggelig prat om både felles kjente og om maritime emner. Etter turen til Eime var det to timer til neste ferge tilbake til Randaberg, og jeg fikk en flott rundtur i dette trivelige lokalsamfunnet, bl. a ut til fyret i etterhvert behagelig temperatur og nydelig november-sol.

Tilbake i Randaberg kl 14.45, nesten 5 timer på 28 høydemeter, men uansett et uventet trivelig møte med Kvitsøy!

Grattis med norges laveste

Written by Sola19 09.11.2019 17:08

kommunetopp! Du så ikke tilfeldigvis en strikket vott på veien? Mistet den da jeg var for ikke så lenge siden, begynte å mørkne så fant den ikke på tilbakeveien til båten...

Sv: Grattis med norges laveste

Written by Stigun 09.11.2019 18:36

Takk for hyggelig kommentar, Solveig! Tror nok jeg ville ha lagt merke til en vott, for vi snakket om deg akkurat like før vi la til land(Edvind fortalte han hadde skysset en dame for kort tid siden, og jeg tenkte det var deg..) og hadde nok koblet evt vott til deg hvis jeg hadde sett en.

Hyggelig rapport, fine bilder!

Written by knutsverre 09.11.2019 15:37

Gratulerer med nok en K-topp, Stig. Kvitsøy i november er det nok ikke mange som har forsøkt seg på! Hvor mangeK-topper har det egentlig blitt i 2019? Jeg er kommet ut av tellingen!

Sv: Hyggelig rapport, fine bil

Written by Stigun 09.11.2019 18:39

Takk for det, Knut! En overraskende fin tur. Husker ikke helt hvor mange K-topper det har blitt i år, et sted mellom 50 og 60 tror jeg..