Klomshue i Holleia - Ringerike (06.11.2019)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point N/NØ for Lutevollen (423m)
Endpoint N/NØ for Lutevollen (423m)
Ascents Klomshue (608m) 06.11.2019 14:40
Klomshue Sør (606m) 06.11.2019 15:04
Klomshue Vest (605m) 06.11.2019 15:12
Visits of other PBEs Hovinkoia bomveg (178m) 06.11.2019 13:40
Lutevollen parkering nord (423m) 06.11.2019 14:01

I løpet av høsten skulle Øyvind, Erling og jeg prøve å få til en felles tur til Klomshue (608) i Holleia. Vi klumset det til i noen uker, men så en ettermiddag været så lovende ut, passet det heldigvis for alle.

Det var knyttet litt spenning til hvor langt inn i Holleia vi kunne kjøre. Få turrapporter her på Peakbook, så lite informasjon om akkurat det. Søk på nettet antydet at det kunne være mulig å kjøre helt inn til Lutevollen. Andre hadde gått fra parkeringen ved Hovinkoia. Vi tok utgangspunkt i det sistnevnte, og håpte at veien var åpen og kjørbar til Lutevollen.

Fra Drammen kjørte vi til Tyristrand. Deretter nordover på Holleiaveien til veien delte seg ved Ulleren. Her var det bomavgift på 45 kroner, som vi betalte med Vipps. Videre på god grusvei rundt nordenden av innsjøen Grytingen og forbi parkeringen ved Hovinkoia. For her var det bare å fortsette siden veien var åpen videre uten noen bommer. Faktisk kom vi helt til Lutevollen og vel så det. Litt nord/nordøst for Lutevollen sluttet veien i en snuplass. Veiens standard var litt dårligere etter passering Langtjern og opp til veien delte seg ved Lutevollen. Noen steiner i veien kan være greit å styre unna om man har en bil som er lav oppunder. Siste biten opp til snuplassen var imidlertid veien i god stand. Her må det ha vært en utbedring i senere tid.

Siden vi nå var kommet så langt med bil ble gåturen ganske så kurant. Først fulgte vi traktorveier, senere ble det god sti helt til toppen på Klomshue (608). Noe is i stien og traktorveien i nedre del før det begynte å flate ut over Flaget. Det var kjølig, og hadde vært kaldt i flere dager, så myrområdene var frosset og harde.

Is og temmelig glatt i stien noen plasser, men greit å gå ved siden av.

På Klomshue (608) var det to temmelig jevnhøye toppunkt. Der trig.punktet er, som vi kom til først, og et punkt 40-50 meter mot nordvest. Trig.punktet virket høyest, men kartet har toppen plassert på den nordvestre høyden. Vi besøkte naturligvis begge, og nøt noen sjokoladehjerter som Erling hadde medbrakt under pausen på toppen.

Trig.punktet på Klomshue (608). Noen meter bak og midt i bildet, sørger Øyvind for at våre navn kom inn i toppboka.
På det nordvestre toppunktet på Klomshue (608). Kulen med trig.punktet kan skimtes bak Erling, som står til venstre.

Bare gløtt av utsikt fra toppen på Klomshue (608), spesielt hvis man forflytter seg litt rundt på toppområdet. Vi beveget oss etter hvert bort til Klomshue Sør (606), som bare var en høyde med trær. Ingen varde eller utsikt derfra.

På Klomshue Sør (606).

Langt finere var imidlertid den siste toppen, Klomshue Vest (605). Dette var soleklart det flotteste utsiktstoppen. Derfra var det vidstrakt utsyn vestover, med blåne på blåne. Vi ble stående en stund der i den lave novembersola og diskutere hva vi så i det fjerne.

Erling og Øyvind på Klomshue Vest (605).
En bitteliten lunk var det i sola her på Klomshue Vest (605). Langt i det fjerne til høyre i bildet, kan Jonsknuten (904) skimtes.

På returen gikk vi først over en liten høydekul som også bikket 600-meters koten. Her møtte vi dagens flotteste varde. Den var relativt høy og ganske tynn, og det var tydelig lagt ned litt jobb i den varden. Steinene var plassert på en fornuftig måte slik at de ikke skulle rase ned så lett.

Vi luntet videre til en myr hvor det ifølge kartet skulle gå en traktorvei. Den traktorveien var knapt synlig, men vi gikk nå nedover dette søkket og bort til stien vi hadde fulgt på veien opp til Klomshue. Deretter samme rute ned til bilen som under oppstigningen.

Det var merkbart kaldere ved ankomst parkeringen nå som sola hadde gått ned. Og snøen skulle komme få dager etterpå...

Veiens ende litt nord/nordøst for Lutevollen.