Skanøyklumpen. (05.11.2019)  4

Written by larskjek (Lars Killingberg) GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Skanøyklumpen (298m) 05.11.2019 13:13
Fint og kaldt vintervær i dag så det ble en fin tur opp til Skanøyklumpen.Parkerte ved steinbruddet da det er satt opp en bom like ved som kan sperre grusveien..Fin grusvei å følge i starten og helt til stigninga virkelig begynner.Her traff æ på Svein Skanøy som er grunneier her.Han drev på med skogsarbeid i området.Kunne fortelle at han hadde grovplanert skogsvei nesten helt til toppen.Den var meget imponerende da den gikk helt opp til 270m høyde.Videre mot toppunktet var det sti.Fin utsikt både øst og vest i Skaudalen.På tur ned igjen ble det en lengre prat med Svein som syntes det var greit at turfolket brukte området her.Blir vel en tur hit til sommeren også.Fin tur som anbefales!
Bekken ved parkeringsplassen hadde blitt et flott skue i frosten.
Da er grusveien tilbakelagt og her begynner den bratteste stigninga på skogsveien opp mot myra.
Over myra er det gjort skikkelig arbeid.I enden av myra går "veien" videre opp til venstre mot toppen.
Her har det vel vært en utfordrende jobb.
Her slutter skogsveien og da er det bare å følge et gammelt stitråkk videre.
Mot toppaksla.
Ned mot Skaudalen og elva Skauga.En snødekt Olsøyheia sees i bakgrunn.
Naglen 611 moh.
Toppaksla mot toppunktet.
Toppunktet her med merke som vanlig ligger nede for tidens tann.
Litt lengre vest for toppen er det flott utsikt vestover hele Skaudalen.Skimter også Trondheimsfjorden.
Vises tydelig at det finnes sandmorener nede i dalen.
Tilbaketuren har startet.Ser her ned mot Ersøya og Alset.