Smak av vinter i Hurrungane (04.11.2019)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Turtagrø hotell (884m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Sentraltinden (2,347m) 04.11.2019
Store Skagastølstinden (2,405m) 04.11.2019
Øst for Styggedalsbreen (1,838m) 04.11.2019
Store Styggedalstinden Vesttoppen (2,377m) 04.11.2019

Reiste opp til Hurrungane sammen med Gjermund for å få en forsmak av vinter. Reiste kl. 03.00 fra Sogndal opp til Turtagrø. Start kl. 04.30. Vandret inn Helgedalen og opp til Styggedalsdammen. Ca. 5-10 cm snø i terrenget og ubunden snø nede i dalen, men fra Styggedalsdammen og høyere opp var snøen mer vindpåvirket og snømengdene varierte fra 0-70 cm. Godt å ha en sprek kompis til å bytte på brøytinga. Brukte 3,5 timer opp til Gjertvassbreen. Her var det på med sele, stegjern og isøks.

Blåtimen like før 1838-toppen.
Klyving opp fra Gjertvassbreen.
Klar for nordryggen.

Valgte å klatre opp nordryggen på Store Styggedalstinden vesttoppen. Klyving opp første kneika fra breen før det slakket ut litt. Deretter bratnet det til igjen. Først ca. 60-70 høydemeter i bratt snøflanke før vi kom inn på noe klippe. Her var det på med tauet. Klatret først skrått mot høyre gjennom en isete renne, deretter stort sett på løpende mellomforankringer til topps med et par unntak i noen bratte partier. Holdt stort sett en del til venstre, selv om det er fristende å ligge langt mot høyre. Snøforholdene var relativt gode opp her. Kom opp på vesttoppen etter 6t 20min timer fra bilen. Videre holdt vi et godt stykke nedi sørflanken mens vi vandret mot Sentraltinden før vi gikk inn på ryggen. Nokså mye snø på ryggen, og vi var nå kommet inn i en tåkedott som ikke ville lette med det første selv om det var meldt strålende sol.

Opp mot Sentraltinden klatret vi rundt seks taulengder, med noe tautransport innimellom. Brukte en god del tid på å grave fram sikringsplasseringer. Selve snøen var det ikke så mye hold i dessverre oppe på ryggen. Ankom Sentraltinden 9 timer etter start. Ned fra Sentraltinden brukte vi en del tid på å prøve å grave fram rappellfestet ned til sadelen mot Vetle Skagastølstinden, men måtte bare gi opp på grunn av mengdene. Prøvde deretter taktikken med å klatre ned renna ved at førstemann satt sikringer, men under de gufne forholdene som var til stede føltes ikke dette komfortabelt ut. Omsider lagde jeg et nytt rappellfeste like nedenfor det forrige, utlignet med en tricam og en blokk.

Første taulengde på nordryggen på Store Styggedalstinden vesttoppen.
Gjermund på vei opp mot Sentraltinden.

Etter rappellen gikk vi med løpende mellomforankringer bortover langs galleriene til Mohns skar. Opp fra Mohns skar klatret vi tre taulengder, og ellers løpende mellomforankringer. Da Gjermund kom opp etter andre taulengde kom han på at han hadde glemt å rense forrige standplass, så han måtte ta en strafferunde ned for å hente sikringene. Tok litt tid opp på grunn av mye arbeid med rensing av snø for å finne tak og sikringer. Oppe på Slingsbys fortopp kom vi for første gang over tåka, og ble vitne til en utrolig vakker solnedgang. Måtte bare stoppe opp for å nyte dette.

Rappell ned fra Sentraltinden.
Den avskyelige snømannen?
Kaldt, men det hjelper å smile.
Ved Mohns skar.
Første taulengde opp fra Mohns skar.

Kort tid etter var det på med hodelyktene. Ankom toppen av Storen etter 12,5 timer fra start. Klokken var nå blitt 17.00 og det begynte for alvor å mørkne. Kom oss ned til rappellkjettingen og tok to rappeller ned til Hjørnet. Hadde kun med ett 50 meterstau. Ned fra Hjørnet mot Svaene var det mer utfordrende forhold enn jeg hadde håpet. Tynn is og gufne forhold, så her var det bare å ta på tauet og sikre. Godt å endelig komme ned til bunnen av Svaene der vi kunne ta av tauet. Heldigvis var det gode forhold ned snøflankene slik at vi kunne ake på rompa det meste av veien ned til hytta på Bandet. Var nede på Bandet etter 14,5 timer. Returen fra Bandet til Turtagrø hadde vi god driv tross isete forhold på stien hele veien. Tok ikke av stegjerna før vi nesten var nede ved Skagstølsvatnet på grunn av mye is under nysnøen. Slitne begge to ankom vi bilen etter 16,5 timer på tur.

Lykke på Slingsbys fortopp.
Storen i kveldslys.
Skagastølsvatnet og Skagastølsryggen.
Nokså fornøyd!
Rappell ned mot Hjørnet i mørket.

Takk for en fantastisk tur, Gjermund!