Kvitingen Jettegryter (17.06.2007)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Visits of other PBEs Kvitingen Jettegryter (840m) 17.06.2007

Tok med meg grenklipper i sekken en søndagsmorgen, for å utbedre stien inn til jettegrytene ved Kvitingen i Stavedalen.

Snaut 3 km etter bommen i Stavedalen, ved Kavlan, går det en skogsvei til høyre. Fin og stor p-lomme her (Kavlan Parkering). Over broa her og etter hvert bratt opp vestover. Det er mulig å sykle NESTEN helt inn til Kvitingen denne veien, men de siste 100 meterne er det best å gå på føttene på stien.

Ved østbredden av vannet ligger en liten hytte man må helt inntil, for så å følge stien som svinger nordover, og mot slutten litt nordøstover. Opp en liten knaus, og man ser rett ned i den største av de tre jettegrytene.

Vinterstid kan det være glatt på svaberget her, som stuper bratt ned i gryta. Det er trolsk og vilt, med dypmørkt vann sommerstid. Det skal være ganske dypt her også! Men vær forsiktig om du bader, for det er ikke så enkelt å komme seg opp igjen, ser det ut til.

Stien inn er drøyt 2 km fra p-plassen.

Fra bakkene opp mot Makalaus. I forkant av innsjøen (Kvitingen) kan man ane noen dammer. Det er jettegrytene.
De to mindre grytene er i ferd med å gro igjen, men jeg ville ikke prøvd å gå på gresset her...
Den største gryta, med innsjøen Kvitingen bak. Kun en tynn landtunge/klippe skiller gryta fra innsjøen.