Trefjordfjellet + Røythaugfjellet (Flatanger) (03.11.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Vikakleiva (45m)
Ascents Røythaugfjellet (204m) 03.11.2019
Trefjordfjellet (285m) 03.11.2019

Kjørte etter vei 766 til Lauvsnes og videre etter vei 7084 mot Vik I Flatanger. 4 kuldegrader og sol i dag. Passerte et klatrefelt hvor mange peakbookere har vært på klatring. Veldig mange fjell her ute er stupbratte, i hvert fall på noen sider. Jeg passerte Einvikfjellet og Glasøyfjellet og parkerte på ei utkjøring på høyre side ved en gårdsvei like under Røythaugfjellet. På motsatt side av veien går det en traktorvei inn mellom Trefjordfjellet og Røythaugfjellet. Fulgte traktorveien et stykke og gikk bratt opp mot Trefjordfjellet. Mose og lyng var frosset og fint å gå på. Mot toppen hvor det ble blankberg ble det problem med is, men jeg fant noen moserenner å gå etter. Selve topp-platået er langt og flatt. Varde på toppen. For å unngå is på tur ned gikk jeg et stykke sør på ryggen, men det var en del småstup på tur ned og litt ulendt, så ruta opp var bedre. Siktet meg inn mot Røythaugfjellet som har stup på alle sider unntatt mot sør. Sørsiden er også bratt, men her går det en umerket sti opp delvis gjennom små kløfter. På topp-punktet er det en beskjeden spiss stein som står, men jeg gikk ca 300 meter mot nordstupet og her var det bygd en stor varde med trimboks og skilt med Røythaugfjellet 204 på. Jeg anbefaler å gå til dette utkikkspunktet. Jeg gikk tilbake på samme sti på sørsiden, men nede i dumpa gikk jeg inn i et mosegrodd steinet kløft mellom Røythaugfjellet og Eittfjellet. Denne trange kløfta kalles Kalvskinnrova.
Tur nr 12 og 13 av 68 Flatangertopper

Varden på Trefjordfjellet
Trefjordfjellet sett fra Røythaugfjellet
Røythaugfjellet sett fra Trefjordfjellet
Utsikt fra oppstigningen i sør mot Vikvatnet, Flovatnet (4 moh) og Jøssundfjorden
En beskjeden spiss stein på høyeste punkt på Røythaugfjellet
300 meter nord for høyeste punkt er det en stor varde med trimkasse og et toppskilt